ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ТА ДИЗАЙН ПОДГОТОВКИ

  • Лариса Олексіївна Савченко Криворізький державний педагогічний університет https://orcid.org/0000-0002-4246-3228
  • Карина Юріївна Саф’ян Національний університет біоресурсів і природокористування України https://orcid.org/0000-0002-6977-9847
Ключові слова: : професійна культура, професійна освіта, технологічна та дизайн підготовка, майбутні фахівці,підготовка викладача

Анотація

У статті розкрито проблему формування професійної культури майбутніх фахівців із технологічної та дизайн підготовки. Для ефективної модернізації та удосконалення технологічної освіти необхідний висококваліфікований фахівець – учитель трудового навчання та технологій, що вільно володіє знаннями та має професійно значущі якості, володіє дизайн-мисленням, здатний до постійного професійного росту, соціальної та професійної мобільності у сфері дизайну. Проблема дизайнерської підготовки майбутніх фахівців не отримало належного висвітлення й залишається актуальною. Аналіз дизайн-освіти свідчить, про відсутності злагодженої дизайнерської підготовки майбутніх учителів технологій. Було запропоновано систему занять з формування професійної культури студентів за рахунок варіативного курсу «Дизайн аксесуарів», який викладається на спеціальностях 014.10 Середня освіта (Трудове навчання та технології), 022 Дизайн (Дизайн одягу), (Дизайн предметного середовища). Аналізуючи достовірність отриманих даних було виокремлено два основних критерії професійної культури майбутнього фахівця з технологічної та дизайн освіти. Культурний критерій включає приналежність продукту до української культури та культурну цінність продукту. Відповідність науково – технічним вимогам сьогодення та технічна значущість продукту – показники технічного критерію. Визначено, що професійна підготовка – це процес, у ході якого осмислюють, оптимізують навчання, аналізують освітні результати, які забезпечують можливість успішної роботи з певної професії. Повноцінна спеціальна підготовка майбутніх учителів технологій та дизайну повинна забезпечити формування системи практичних знань, умінь та навичок з текстильного матеріалознавства, технології швейного виробництва, конструювання та моделювання швейних виробів, обладнання швейного виробництва, спеціального малюнку. Уточнено, що професійна культура є багатоаспектною, характеризується ступінь оволодіння специфічним видом професійної діяльності, рівень її професійного становлення, особливості перебігу професійної діяльності, спосіб реалізації у ході професійної діяльності.

Посилання

Аніщенко О. В. Професійна культура. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. С. 724–725.
Балл Г. О. Категорія «культура особистості» в аналізі гуманізації загальної та професійної освіти. Педагогіка і психологія професійної освіти : результати досліджень і перспективи / за ред. І. А. Зязюна, Н. Г. Ничкало. Київ : 2003. С. 51–61.
Веремчук О. В. Особливості формування професійної культури майбутніх документознавців у вищих навчальних закладах. International Scientific Journal URL: http://www.inter-nauka.com/
Євтух М. Б. Формування професійної культури майбутнього вчителя. URL: https://lib.iitta.gov.ua/718630/1/%D0%
Колісник-Гуменюк Ю. І. Формування професійної культури майбутніх фахівців народних художніх промислівосвітологічний дискурс. 2015. № 2 (10). С. 153–156.
Лебідь О.В. Формування професійної культури майбутнього керівника загальноосвітнього навчального закладу в умовах магістратури: монографія. Донецьк: ЛАНДОН-ХХІ, 2013. 226 с.
Пономарьов О. С. Формування професійної культури фахівців у системі завдань педагогіки вищої школи. Наукові праці. Миколаїв : МДГУ ім. П. Могили, 2006. Т. 46. Вип. 33, Педагогічні науки. С. 43–47.
Траверсе О. О. Професійна культура як інтегративний чинник фахової підготовки і виховання учнів професійно-технічних навчальних закладів. Педагогіка і психологія професійної освіти : результати досліджень і перспективи : зб. наук. праць / за ред. І. А. Зязюна та Н. Г. Ничкало. Київ : 2003. С. 238–243.
Харченко А. О. Проблеми формування професійної культури в системі підготовки менеджерів. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічно еліти : зб. наук. праць / За ред. Л. Л. Товажнянського, О. Г Романовського. Харків : НТУ «ХПІ», 2007. Вип. 15-16 (19-20). С. 88–96.
L. Savchenko. Functional role of monitoring in assessing the quality of future hand craft teacher training/Science and education, 2018, Issue 2. P. 186–192. Odessa. Submitted of January, №26 2018 DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2018-2-25.
Опубліковано
2023-11-10
Як цитувати
Савченко, Л. О., & Саф’ян, К. Ю. (2023). ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ТА ДИЗАЙН ПОДГОТОВКИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (211), 42-48. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-42-48