ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРАЦІВНИКА В СУЧАСНОМУ ІНФОРМАЦІЙНО-ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Ключові слова: цифрова компетентність, інформаційно-освітнє середовище, педагогічні працівники, система освіти, цифрові технології, інформаційна компетентність

Анотація

У статті розглянуто сутність поняття «цифрова компетентність», та обґрунтовано її як важливу складову загальної професійної компетентності сучасного педагога. Зазначено, що цифрова компетентність включає в себе взаємодію з цифровими пристроями та новітніми технологіями для навчання, роботи та суспільної діяльності, викладено її компонентний склад та зміст. Особливу увагу приділено умовам набуття педагогами цифрової компетентності в сучасному цифровому інформаційно-освітньому середовищі. З’ясовано основні переваги сучасного цифрового інформаційно-освітнього середовища, а саме: забезпечення широкого доступу до навчання у зручний час і відповідно індивідуальної швидкості руху за навчальним планом; створення умов для реалізації диференційованої та інклюзивної освіти; зміна ролі педагога, основним функціоналом якого стає проєктування навчальної роботи; трансформація організації навчання, контролю та оцінювання, подачі матеріалу, управління освітнім процесом. Доведено, що цифрова компетентність потребує постійного розвитку, для ефективної професійної діяльності в змінних умовах сьогодення. Акцентовано увагу, що набуття цифрової компетентності сприяє всебічному розвитку педагогів, їх професійної майстерності, забезпечує конкурентоздатність на ринку праці, спонукає до саморозвитку, неперервної освіти, розвиває здатність застосовувати здобуті знання та інтегрувати їх у наявний набір знань, активно застосовувати цифрові технології в освітньому процесі, що забезпечує підвищення рівня якості освіти. Формування та розвиток цифрової компетентності розглянуто як процес оволодіння стійкими, інтегрованими, системними знаннями з педагогіки, психології, інформаційних та комп’ютерних технологій, методики викладання та умінь застосовувати їх в нових ситуаціях, властивостями особистості, здатності досягати значних результатів в професійній діяльності. Зроблено висновок, що впровадження цифрових технологій в освіті – це не лише використання нових цифрових інструментів, й передусім створення середовища, яке забезпечує інноваційні можливості для навчання, проєктування індивідуальних освітніх маршрутів, створення власних освітніх електронних / цифрових продуктів.

Посилання

Бескорса О., Гаврілова Л. Цифрові технології в науково-педагогічних дослідженнях майбутніх магістрів початкової освіти. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 2023. №1. C. 4–57. URL: https://doi.org/10.31865/2414-9292.1.2022.275154
Гуревич Р. С., Коношевський Л. Л., Опушко Н. Р. Цифровізація освіти сучасного суспільства: проблеми, досвід, перспективи. Освітологічний дискурс. 2022. № 3–4 (38–39). С. 22–46.
Державний стандарт базової й повної загальної середньої освіти. [Електронний ресурс]. Режим доступу URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti
Закон України «Про освіту» [Електронний ресурс]. Режим доступу URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Кремень В. Г., Биков В. Ю., Ляшенко О. І., Литвинова С. Г., Луговий В. І., Мальований Ю. І., Пінчук О. П., Топузов О. М. Науково-методичне забезпечення цифровізації освіти України: стан, проблеми, перспективи: Наукова доповідь загальним зборам НАПН України «Науково-методичне забезпечення цифровізації освіти України: стан, проблеми, перспективи», 18-19 листопада 2022 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 4 (2). С. 1–49. Режим доступу URL: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4223
Морзе Н. Опис цифрової компетентності педагогічного працівника (проєкт). Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. Спецвип. 2019. С. 1–53
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи [Електронний ресурс]. Режим доступу URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf.
Овчарук О. В. Рамка цифрової компетентності для громадян : європейська стратегія визначення рівня компетентності в галузі цифрових технологій. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2018. 1 (98). С. 31–38.
Oлeшкo A. A., Гopoxoвeць Є. В. Iнфopмaцiйнo-кoмунiкaцiйнi тexнoлoгiї тa людcький poзвитoк. Iнвecтицiї: пpaктикa тa дocвiд. 2019. № 16. C. 16–19.
Цифрова компетентність сучасного вчителя нової української школи: 2022 (Безпечне середовище для учнів та вчителів: виклики та практичні рішення) : зб.матеріалів всеукр.наук.-практ.семінару (Київ, 3 березня 2022 р.) / за заг.ред. О. В. Овчарук. Київ: Інститут цифровізації освіти НАПН України: 2022. 106 с.
DigComp 2.0 : The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model / R. Vuorikari, Y. Punie, S. Carretero, L. Van den Brande. Luxembourg : Publication Office of the European Union, 2016. URL: doi:10.2791/11517
Pettersson, F. On the issues of digital competence in educational contexts–a review of literature. Education and Information Technologies. 2018. 23(3). Р. 1005–1021.
Redecker C. European framework for the digital competence of educators. Cience for Policy: report by the Joint research centre (JRC), the European Commission’s science and knowledge service. Y. Punie (Eds.). Luxembourg: Publications Ofce of the European Union, 2017. Retrieved from: URL: https://publications.jrc.ec.europa. eu/repository/handle/JRC107466
Howard S. К., Tondeur Jo., Ma J., Yang J. What to teach? Strategies for eveloping digital competency in preservice teacher training. Computers & Education, 2021.Vol. 165. Р. 104–149.
Basilotta-Gómez-Pablos V., Matarranz M., Casado-Aranda L. Teachers’ digital competencies in higher education: a systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2022. Vol. 19. Р. 8. Retrieved from: URL: https://doi.org/10.1186/s41239-021-00312-8
Caena F. Teachers’ digital competence for global teacher education. European Journal of Teacher Education. 2022. Retrieved from: URL: https://doi.org/ 10.1080/02619768.2022.2135855
Опубліковано
2023-11-10
Як цитувати
Бідюк, Н. М., & Бідюк, Д. Є. (2023). ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРАЦІВНИКА В СУЧАСНОМУ ІНФОРМАЦІЙНО-ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (211), 22-28. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-22-28