РОЗВИТОК ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ЗАСОБАМИ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Анотація
У статті розглянуті різні аспекти проблеми розвитку логічного мислення як важливого компоненту педагогічної підготовки майбутнього учителя. Виписано вимоги до визначення понять, що схарактеризовані у державному стандарті України: сумірності; наявність лише суттєвих ознак, але таких, що дають змогу чітко відмежувати основне; нездатність спричиняти хибне коло; відсутність тавтології; відсутність заперечувальних ознак у визначенні. Доведено, що розвиток логічного мислення впливає на успішність навчальної діяльності студентів, на їх особистісно-професійний розвиток за умови дотримання дидактичних правил, а саме: чітку послідовність етапів заняття; акцентування на завданнях, котрі студенти мають виконати на заняттях або самостійно; наявність чіткої системи контролю й самоконтролю. У статті виокремлено позитивні peзультaти iнтepaктивнoгo нaвчaння на розвиток логічного мислення, а саме це: iнтeнcифiкація пpoцecу зacвoєння й твopчoгo використання знaнь у процесі виpiшeннi професійних зaвдaнь; пiдвищення мoтивaцiї студентів до виpiшeння навчальних пpoблeм; вcтaнoвлeння взaємoзaлeжниx цiннicниx вiднocин з людьми, дocвiд дiaлoгiчнoї пiзнaвaльнoї взаємодії, мopaльниx кoмунiкaтивниx відносин; удocкoнaлення пpoфeciйнoї кoмпeтeнтнocтi чepeз включeння здобувачів освіти в кoлeктивну діяльність; побудова cиcтeми кoнтpoлю зa зacвoєнням знань й умiнь в piзниx cитуaцiяx мoжe будувaтиcя нa ocнoвi звopoтнoгo зв’язку. До переваг використання інтерактивних методів навчання у статті віднесено: встановлення толерантного освітнього середовища та корпоративного характеру спілкування; мотивування викладачем студентів до пізнавальної співпраці; нівелювання авторитарної позиції педагога; активне використання у навчанні творчого досвіду. Найбільш поширеними інтерактивними методами є такі: ситуаційні задачі, тренінги, прес-конференції, кейс-методи, майстер-класи, ігрове навчання, тестування, круглі столи, мультимедійні заняття, електронні методичні посібники тощо.
Посилання
Деркач О., Чепок Р. Впровадження інтерактивних технологій на заняттях з професійно спрямованих предметів URL : http://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/123456789/1360/1/29%20(1).pdf.
Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих: навчальнометодичний посібник. НАПН України, Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих. К.: ВД «ЕКМО», 2011. 324 с.
Остапчук Д., Мирончук Н. М. Інтерактивні методи навчання у вищих навчальних закладах. Модернізація вищої освіти в Україні та за кордоном : збірник наукових праць. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 140–143.
Староста В. Технології інтерактивного навчання: сутність, класифікація. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського. Педагогічні науки. 2019. № 1 (64). С. 230–237.
Пєхота О. М. Індивідуалізація професійно-педагогічної підготовки вчителя : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. К., 1997. 430 с.
Сердюк Т. В. Інтерактивні технології навчання суспільних дисциплін як засіб активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів вищих навчальних закладів I−II рівнів акредитації: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.09. Кривий Ріг, 2010. 20 с.
Логіка : посібник для студентів вузів / М. Г. Проценко. Суми, 2005. 252 с.
Волкова Н. П. Інтерактивні технології навчання у вищій школі: навчально-методичний посібник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2018. 360 с.