РОЗВИТОК ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ЗАСОБАМИ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

  • Ольга Вікторівна Акімова Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0001-6988-6258
  • Ольга Ігорівна Ромащук Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0001-9091-5949
  • Максим Олегович Дяченко Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0009-0003-7208-6472
Ключові слова: логічне мислення, розвиток логічного мислення, підготовка майбутніх учителів, інтерактивне навчання, засоби інтерактивних технологій

Анотація

У статті розглянуті різні аспекти проблеми розвитку логічного мислення як важливого компоненту педагогічної підготовки майбутнього учителя. Виписано вимоги до визначення понять, що схарактеризовані у державному стандарті України: сумірності; наявність лише суттєвих ознак, але таких, що дають змогу чітко відмежувати основне; нездатність спричиняти хибне коло; відсутність тавтології; відсутність заперечувальних ознак у визначенні. Доведено, що розвиток логічного мислення впливає на успішність навчальної діяльності студентів, на їх особистісно-професійний розвиток за умови дотримання дидактичних правил, а саме: чітку послідовність етапів заняття; акцентування на завданнях, котрі студенти мають виконати на заняттях або самостійно; наявність чіткої системи контролю й самоконтролю. У статті виокремлено позитивні peзультaти iнтepaктивнoгo нaвчaння на розвиток логічного мислення, а саме це: iнтeнcифiкація пpoцecу зacвoєння й твopчoгo використання знaнь у процесі виpiшeннi професійних зaвдaнь; пiдвищення мoтивaцiї студентів до виpiшeння навчальних пpoблeм; вcтaнoвлeння взaємoзaлeжниx цiннicниx вiднocин з людьми, дocвiд дiaлoгiчнoї пiзнaвaльнoї взаємодії, мopaльниx кoмунiкaтивниx відносин; удocкoнaлення пpoфeciйнoї кoмпeтeнтнocтi чepeз включeння здобувачів освіти в кoлeктивну діяльність; побудова cиcтeми кoнтpoлю зa зacвoєнням знань й умiнь в piзниx cитуaцiяx мoжe будувaтиcя нa ocнoвi звopoтнoгo зв’язку. До переваг використання інтерактивних методів навчання у статті віднесено: встановлення толерантного освітнього середовища та корпоративного характеру спілкування; мотивування викладачем студентів до пізнавальної співпраці; нівелювання авторитарної позиції педагога; активне використання у навчанні творчого досвіду. Найбільш поширеними інтерактивними методами є такі: ситуаційні задачі, тренінги, прес-конференції, кейс-методи, майстер-класи, ігрове навчання, тестування, круглі столи, мультимедійні заняття, електронні методичні посібники тощо.

Посилання

Мисліцька Н. А. Формування культури логічного мислення як важливий компонент методичної підготовки майбутнього учителя фізики. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Педагогічна. 2013. Вип. 19. С. 26–28.
Деркач О., Чепок Р. Впровадження інтерактивних технологій на заняттях з професійно спрямованих предметів URL : http://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/123456789/1360/1/29%20(1).pdf.
Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих: навчальнометодичний посібник. НАПН України, Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих. К.: ВД «ЕКМО», 2011. 324 с.
Остапчук Д., Мирончук Н. М. Інтерактивні методи навчання у вищих навчальних закладах. Модернізація вищої освіти в Україні та за кордоном : збірник наукових праць. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 140–143.
Староста В. Технології інтерактивного навчання: сутність, класифікація. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського. Педагогічні науки. 2019. № 1 (64). С. 230–237.
Пєхота О. М. Індивідуалізація професійно-педагогічної підготовки вчителя : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. К., 1997. 430 с.
Сердюк Т. В. Інтерактивні технології навчання суспільних дисциплін як засіб активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів вищих навчальних закладів I−II рівнів акредитації: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.09. Кривий Ріг, 2010. 20 с.
Логіка : посібник для студентів вузів / М. Г. Проценко. Суми, 2005. 252 с.
Волкова Н. П. Інтерактивні технології навчання у вищій школі: навчально-методичний посібник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2018. 360 с.
Опубліковано
2023-08-29
Як цитувати
Акімова, О. В., Ромащук, О. І., & Дяченко, М. О. (2023). РОЗВИТОК ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ЗАСОБАМИ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (209), 418-423. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-418-423