КОМПОНЕНТНА СТРУКТУРА УПРАВЛІНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХІДУ ДО ЇЇ ФОРМУВАННЯ

Ключові слова: управлінська компетентність, навчання фахових дисциплін, компетентнісний підхід, структура управлінської компетентності

Анотація

Ефективність управлінських рішень сучасного керівника закладу залежить від його здатності забезпечити виконання поставлених стратегічних цілей відповідно до особистісних і ділових характеристик та індивідуальних цілей і мотивів керівника, оптимального узгодження інваріантних та варіативних управлінських цілей на основі творчого підходу тощо.

Формування управлінської компетентності майбутнього керівника закладу освіти є важливим підґрунтям успішного виконання ним професійних функцій. Її слід розглядати з позицій багатомірності й багатоаспектності як самого феномену управління, так і підходів до його вивчення та опанування в освітньому процесі, забезпечення всією системою компонентів професійної підготовки керівника закладу освіти ще на етапі навчання фахових дисциплін у закладах вищої освіти.

Саме тому виникає потреба в уточненні сутності управлінської компетентності майбутнього керівника закладу освіти як описової моделі результату його професійної підготовки у закладі вищої освіти, деталізації її структури, що дозволить більш раціонально дібрати освітні компоненти та сприятиме їхньому продуктивному змістовому наповненню і практичній реалізації в процесі навчання фахових дисциплін.

Тож увазі читача пропонуються міркування автора статті, що подають авторське бачення поняття управлінської компетентності керівника закладу освіти, певною мірою аналізують компонентну структуру управлінської компетентності керівника закладу освіти та визначають сутність компетентнісного підходу до її формування у студентів закладів вищої освіти педагогічного спрямування.

Визначені і схарактеризовані у статті компоненти управлінської компетентності (мотиваційно-особистісний, когнітивно-пізнавальний, діяльнісно-рефлексійний) є взаємозумовленими та взаємодоповнюючими. Цей висновок є фундаментальним принципом формування управлінської компетентності керівника закладу освіти в процесі навчання фахових дисциплін.

Перспективи подальших розвідок напряму вбачаємо у формування управлінської компетентності майбутніх керівників навчальних закладів, її змістовому наповненні.

Посилання

Бабенко Т. Розвиток управлінської культури керівника закладу освіти в процесі магістерської підготовки. Інноваційна педагогіка. 2019. № 10. Т. 1. С. 78-82.
Білянін Г.І. Управлінська компетентність менеджера в системі безперервної освіти. Народна освіта: електронне наукове фахове видання. 2013. Вип. 3 (21). Режим доступу: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=1508
Бондар В.І. Конкурентоздатність педагога як складова його професійної компетентності. Початкова школа. 2008. №7. С. 22-23.
Васильченко Л. В. Управлінська культура і компетентність керівника. Харків: Основа, 2007.
Вдовиченко Р. П. Управлінська компетентність керівника школи, Х.: Вид. група «Основа», 2007. 112 с.
Гринців М. Роль емоцій у розвитку здатності до саморегуляції. Психологічні науки. Збірник наукових праць. 2013. Том 2. Випуск 10(91). С. 84-88. Режим доступу: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/files/19_20.pdf
Гриньова М. В. Модель компетентності менеджера освіти. Моделі ключових та професійних компетентностей педагогічного працівника : наук. записки / Головне упр. освіти і науки Полтав. облдержадміністраціі, Полтав. обл. ін-т післядипломної пед.освіти імені М. В. Остроградського. Полтава, 2011. Вип. 2. С. 15–20.
Даниленко Л. І. Підготовка керівника середнього закладу освіти. Київ : Міленіум, 2004.
Дудник Н. Формування управлінської компетентності майбутнього менеджера освіти як педагогічна проблема. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2016. Вип. 55. С. 246-252.
Жигірь В. І. Інтеграція змісту педагогічної й управлінської підготовки майбутнього педагога як менеджера освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр. Запоріжжя: КПУ, 2015. Вип. 41 (94). С. 132–139.
Закон України «Про освіту» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38-39, ст. 380). Режим доступу https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 12.02.2023).
Закон України Про повну загальну середню освіту (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2020). Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення 12.02.2023).
Зязюн І. А. Пріоритетні принципи дидактики сучасної професійної освіти. Наукові праці: збірник. Миколаїв: Вид-во МФ НАУКМА, 2001. Т. 13: Педагогіка. С. 11.
Курило О.Й., Савко Л.М., Солянік О.В. Компетентність менеджера освіти: до сутності питання. 2020. Режим доступу http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/6663/1/Management_%20competence_%20of_%20the%20_education%20_manager_%20to%20_the_%20essence%20_of_%20the%20_question.pdf
Лаврентьєва О. О. Напрями й підходи до організації методологічної підготовки менеджера освіти. Народна освіта: електронне наукове фахове видання. Вип. 2 (20), 2013. Режим доступу https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=518
Олешко П. Формування професійної компетентності керівника закладу освіти в умовах інноваційного освітнього середовища. 2018. Режим доступу http://surl.li/luvoz
Професійна підготовка майбутніх менеджерів освіти на засадах компетентнісного підходу : колективна монографія / [В. В. Бойченко, О. В. Бялик, Н. В. Дудник, М. В. Кудла та ін.]; [за ред. О. М. Коберника]. Умань : Візаві, 2018. 330 с.
Левченко Ф. Сутність та витоки компетентнісного підходу в освіті. 2019. Режим доступу http://surl.li/mlrai
Линовицька О. Основні функції освіти. 2014. Режим доступу http://ir.librarynmu.com/bitstream/123456789/4245/1/Vird_2014_36_10.pdf
Мармаза О. І. Менеджмент освітньої організації. Х.: ТОВ «Щедра садиба». 2017. 126 с. Режим доступу: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/c842ee6e-98bf-45a2-b0c0-f212a4397449/content
Професійний стандарт керівника (директора) закладу загальної середньої освіти. Наказ Мінеономіки України від 17.09.2021р. № 568-21. Режим доступу https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2021/09/22/Nakaz-568-zatverdzh.standartu.keriv.22.09.pdf
Саюк В. І. Педагогічні умови розвитку професійної компетентності менеджерів освіти в інституті післядипломної педагогічної освіти. 2015. Режим доступу http://surl.li/mjzad
Ягупов В. Ціннісно-мотиваційний компонент професійної компетентності фахівців: методологічний аспект. Вісник Національного університету оборони України. 2022. № 70(6). С. 207–219. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-70-6-207-219 .
Опубліковано
2023-08-29
Як цитувати
Марталішвілі, Л. А. (2023). КОМПОНЕНТНА СТРУКТУРА УПРАВЛІНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХІДУ ДО ЇЇ ФОРМУВАННЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (209), 412-418. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-412-418