ОСВІТА ЄВРЕЙСЬКОГО НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ СТОЛІТТЯ
Анотація
У сучасних умовах розвитку української національної освіти особливої уваги заслуговує питання освіти окремих етнічних груп та національних меншин, які й нині складають поліетнічне середовище українського суспільства.
У статті проаналізовано стан освіти єврейського населення України в другій половині XIX століття. Охарактеризовано типи й мережу єврейських навчальних закладів України в означений історичний період.
Встановлено, що друга половина ХІХ століття ввійшла у сучасну історію України як час кардинальних змін в усьому суспільстві. Зростає мережа початкових шкіл, з’являються нові типи шкіл та створюються навчально-виховні заклади для певних національних меншин: євреїв, німців, чехів та ін. Високим рівнем етнічної самосвідомості відзначалися євреї. Традиційним для цього народу було усвідомлення своєї національної самобутності, намагання зберегти свою культуру, традиції, звичаї, власний «світ» від впливу навколишнього середовища і зовнішнього світу.
З’ясовано, що у другій половині ХІХ століття значно зросла роль громадських інституцій, провідними видами діяльності яких стали організаційно-просвітницька, педагогічна, культурницька й благодійницька, що значно вплинуло на єврейські громади, доброчинні товариства релігійно-національного спрямування. Саме завдяки наполегливості місцевих єврейських громад базова початкова освіта була загальнодоступною, що дало змогу євреям захистити свою мову, історію, етнос і зберегтися як нації.
Тогочасна влада встановила тотальний контроль за діяльністю єврейських традиційних навчальних закладів (затвердження єдиної навчальної програми викладання єврейських предметів для казенних училищ, хедерів і талмуд-тор, встановлення правил діяльності єврейських молитовних шкіл, незадовільні умови праці й матеріального забезпечення єврейських педагогів тощо).
Перспективи подальших досліджень вбачаємо в обґрунтуванні шляхів запровадження історичного досвіду у практику сучасного єврейського шкільництва.
Посилання
Лазарович М. В. Національні меншини України наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст.: освітній контекст. URL: 6506-Текст статті-13068-1-10-20190512 (1).pdf
Мелещенко А. А. Роль єврейського шкільництва в системі початкової освіти на Волині в кінці ХІХ – на початку ХХ століття. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2018. Вип. 2. С. 86‒91. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZhDUP_2018_2_16
Поліщук Ю. М. Національні меншини Правобережжя України у контексті етнічної політики Російської імперії (кінець XVIII – початок ХХ ст.). Київ, 2012. 432 с.
Рудницька Н. В. Становлення і розвиток системи освіти євреїв на Волині у ХІХ ‒ на початку ХХ століття: автореф. дис. … канд. іст. наук: 07.00.01. Запоріжжя, 2002.
Феллер М. Єврейська освітня традиція і єврейська освіта в Україні. Євреї в Україні: історія, культура, традиція: Збірник наукових праць. Київ, 1997. С. 243.
Філоненко О. В. Організація освіти національних меншин у центральному регіоні України в кінці ХІХ – початку ХХ ст. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2013. Вип. 122. С. 374–382.
Яшин В. О. Розвиток світської освіти серед єврейського населення Херсонщини та Катеринославщини у другій половині ХІХ століття. Грані. 2014. № 5. С. 114–122. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Grani_2014_5_23
Lanin E. B. The Jews in Russia. Reprinted from the Fortnightly Review. October. 1890. 30 p.