СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ДУАЛЬНОЇ ОСВІТИ У ВИЩІЙ ШКОЛІ НІМЕЧЧИНИ

  • Надія Романівна Опушко Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-3013-2675
  • Валентина Анатоліївна Фрицюк Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0001-6988-6258
  • Світлана Іванівна Губіна Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0001-5743-350X
Ключові слова: дуальна освіта, професійна підготовка, виші школи Німеччини

Анотація

У статті наголошено, що функціонування дуальних закладів освіти забезпечує підготовку кадрів відповідно до вимог роботодавців та передбачає участь підприємств у забезпеченні практичної складової навчання та її частковому фінансуванні. Реалізація дуальних програм у різних країнах світу сприяє вдосконаленню професійної підготовки студентів, мотивує здобувачів освіти до якісного набуття професійних компетенцій, надає впевненість у працевлаштуванні після закінчення навчання. Тому, вивчення позитивного досвіду різних країн світу, в тому числі, Німеччини, щодо реалізації дуальних програм сприятиме модернізації навчального середовища та розвиткові вітчизняної системи дуальної форми здобуття освіти. У статті здійснено ретроспективний огляд та аналіз сучасних тенденцій розвитку дуальної освіти у вищій школі Німеччини. Визначено етапи розвитку дуальної системи освіти в Німеччині. Схарактеризовано окремі позитивні результати упровадження дуальної форми здобуття освіти у різних країнах світу: розробка освітньої системи, що відповідає вимогам ринку праці та потребам роботодавців; введення комплексної атестації виробничих кадрів; створення загальних вимог до розробки дуальних навчальних планів, що забезпечують підготовку здобувачів освіти у реальних виробничих умовах; посилення ролі професійно-технічної освіти; зменшення тривалості навчання за певними спеціальностями; можливе працевлаштування випускників закладів освіти відразу після закінчення навчання; зменшення періоду адаптації молодих фахівців на робочих місцях. У статті доведено, що досвід країн Західної Європи, зокрема, Німеччини у розвитку університетської дуальної освіти є важливим для України, для реформування системи вищої освіти, продукуванні конкурентоздатних на вітчизняному та світовому ринку праці фахівців, які відповідають потребам суспільства та сучасним запитам роботодавців. Особливо це буде актуальним у повоєнний період, адже виникне нагальна потреба у забезпеченні кадрами, які мають як теоретичні, так і практичні знання з різних галузей економіки держави.

Посилання

Бадах Г. Перехід на двоступеневу систему навчання в Німеччині в умовах реалізації цілей Болонського процесу. Донецьк, 2008. URL: http://www.ukrlife.org/main/cxid/4badax.doc
Великий тлумачний словник сучасної української мови: 250000 / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ : Перун, 2005. 1728 с.
Вища освіта України і Болонський процес : навчальний посібник / За ред. В. Г. Кременя. Авт. кол.: М. Ф. Степко, Я. Я. Болюбаш, В. Д. Шинкарук та ін. Тернопіль : Навчальна книга Богдан. 2004. 384 с.
Голубєва М. О., П’янковська І. В. Етапи розвитку вищої освіти Федеративної Республіки Німеччина у 1990-2010 роках. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. №55. 2010. С.18-23.
Гуревич Р. С., Опушко Н. Р., Фрицюк В. А. Дуальна система освіти – ефективний чинник реформування підготовки майбутніх фахівців. Лідери ХХІ століття. Погляд у майбутнє: Матеріали VІ Міжнародної науково-практичної конференції 22-23 жовтня 2022 р. / За заг. ред. Романовського О. Г. Харків : НТУ «ХПІ», 2022. 127 с. (С.103-108).
Дуальна освіта. UTL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/reforma-profesijnoyi-osviti/derzhavno-privatne-partnerstvo-ta-dualna-osvita/dualna-osvita
Кравченко О. Л. Огляд світового досвіду з проблем дуальної форми здобуття освіти. Молодий вчений. № 10 (86) жовтень, 2020 р. С.132-136. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2020/10/28.pdf
Радченко Н. А. До питання про філософський та релігійний дуалізм. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/74616/15-Radchenko.pdf?sequence=1#:~:text
Фрицюк В. А. Формування мотивації професійного саморозвитку майбутніх педагогів у творчому освітньому середовищі ВНЗ. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2016. № 6 (129). С. 107-114.
Фрицюк В. А., Вовк Л. П. Акмеологічний підхід до вивчення проблеми професійного саморозвитку майбутнього вчителя. Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія. ВДПУ ім. Михайла Коцюбинського. Вінниця, 2016. Вип. 47. С. 68-72.
Що таке дуальна освіта: її переваги та поширення в Україні. URL: https://fakty.com.ua/ua/ukraine/20230923-u-magate-pidtverdyly-minuvannya-zaporizkoyi-aes/
Alesi В., Buerger S., Kehm B.M., Teichler U. Stand der Einführung von Bachelor- und Master-Studiengängen im Bologna-Prozess. Un-t Kassel, 2005. 140 s.
Fontaine Petrus Maria On Dualism. URL: http://home.wanadoo.nl/piet.fontaine/on_dualism.htm
Gonon P. Renaissance der dualen Berufsbildung durch Modernisierung. Berufsbildung, eine Renaissance? Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag. 2017. S. 44-60. URL: https://doi.org/10.3278/6004552w044
Kehm В. М. Higher education in Germany. Developments, Problems, and Perspectives. Wittenberg and Bucharest, 1999. 148 s
Organisation of Education System in Germany 2007/2008. European Comission, 2008. 332 p.
Опубліковано
2023-08-29
Як цитувати
Опушко, Н. Р., Фрицюк, В. А., & Губіна, С. І. (2023). СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ДУАЛЬНОЇ ОСВІТИ У ВИЩІЙ ШКОЛІ НІМЕЧЧИНИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (209), 396-403. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-396-403