ОСОБЛИВОСТІ СИСТЕМ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ В УНІВЕРСИТЕТСЬКІЙ ОСВІТІ ПОЛЬЩІ І УКРАЇНИ: СПІЛЬНЕ ТА ВІДМІННЕ, ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ

  • Ольга Володимирівна Шевченко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-9493-348X
Ключові слова: система фізичного виховання України, система фізичного виховання Польщі, фізична культура, університетська освіта

Анотація

Ця стаття розглядає особливості системи фізичного виховання в університетській освіті в Польщі та Україні. Вона порівнює спільні та відмінні аспекти цих систем, зокрема, програми, підходи до навчання та методи викладання фізичного виховання. Звертається увага на різні підходи до організації фізичної активності в університетах кожної країни, включаючи обов’язкові курси, клуби та спортивні заходи. В статті також аналізуються фактори, які впливають на розвиток фізичної культури в університетах, такі як фінансування, інфраструктура та наявність кваліфікованих викладачів.

Розглядається діяльність фахівців фізичної культури, яка присвячується визначенню фізичних можливостей людини, вивченню реакції організму щодо виконання фізичних вправ різної інтенсивності та навантаження; аналізу фізіологічних і психологічних механізмів під час виконання фізичних навантажень; встановлення фізіологічних, гігієнічних, анатомічних, біомеханічних основ тренування в різних видах спорту.

Аналізуються проблеми збереження здоров’я, важливості фізичної рекреації, профілактичного значення занять фізичною культурою, фізичного виховання осіб з відхиленням розумового та фізичного розвитку.

Виявлено , що Польща пройшла три етапи розвитку системи фізичного виховання, які мають свої характерні риси: І-й етап (80-і роки ХХ століття – 1991 рік) характеризується чіткою орієнтацією Польської системи фізичного виховання на систему фізичного виховання в Радянському Союзі; ІІ-й етап (1991-2004 роки) характеризується відходом орієнтирів у підготовці молоді, особливістю фізичного виховання в даний період стало те, що воно було спрямоване головним чином на всебічний розвиток особистості; ІІІ-й етап (2004-2022 роки) характеризується перебудовою системи фізичного виховання в Польщі згідно зі стандартами навчання у Європейському союзі. У закладах вищої освіти фізичне виховання передбачає спільну діяльність викладача і студента на розвиток тих фізичних якостей і реалізації фізичних здібностей, які хотів би розвинути в себе студент.

Зрештою, стаття надає висновки щодо схожих рис та різниці між системами фізичного виховання в університетах Польщі та України, а також вказує на можливі шляхи подальшого вдосконалення цих систем.

Посилання

Квієк М., Фініков Т. Польське законодавство про вищу освіту: досвід та уроки. К.: Таксон, 2001. С. 24-35.
Кошура А.В. Фізичне виховання в системі вищої освіти Польщі. Молодий вчений. № 3.3 (55.3) 2018. С. 12-15.
Ustawa o kulturze fizycznej. Tekst ustawy z dnia 18 stycznia 1996 roku o kulturzefizycznej. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19960250113
Bielski J. Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego: podrecznik. Krakow: Oficina Wydawnicza «Impuls». 2005. 362 s.
Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji. Warszawa: Wydawnictwa Szkolnei Pedagogiczne Spolka Akcyjna, 1999. 147 s.
Edukacja fizyczna w nowej szkole / pod red. T. Maszczaka. Warszawa Wydawnictwo AWF, 2013. 183 s.
Nowocien J. Studium o pedagogice kultury fizycznej. AWF, Warszawa, 2013. 243 s.
Maszczak T. Wychowanie przez rozwoj: podrecznik. Warszawa: Fundacja «Centrum edukacji olimpijskiei», 2015. 224 s.
Osinski W. Teoria wychowania fizycznego. Poznan. AWF, 2011. 382 s.
Опубліковано
2023-08-29
Як цитувати
Шевченко, О. В. (2023). ОСОБЛИВОСТІ СИСТЕМ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ В УНІВЕРСИТЕТСЬКІЙ ОСВІТІ ПОЛЬЩІ І УКРАЇНИ: СПІЛЬНЕ ТА ВІДМІННЕ, ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (209), 338-343. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-338-343