ПРАКТИЧНІ ЗАСАДИ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ В ГАЛУЗІ ІТ

  • Володимир Григорович Шамоня Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка https://orcid.org/0000-0002-3201-4090
  • Максим Павлович Сорока Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка https://orcid.org/0009-0005-4863-9174
  • Жанна Сергіївна Стрілець Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка https://orcid.org/0009-0005-5063-1868
Ключові слова: неформальна освіта, ІТ, цифрові технології, формальна освіта, освіта, навчання

Анотація

Швидкий темп розвитку технологій вимагає постійного оновлення освітніх програм і часто змушує молодь шукати інші шляхи для власного розвитку. Наразі актуальним є тренд неформальної та інформальної освіти, яка швидко розвивається завдяки цифровим платформам. У статті охарактеризовано практичні засади реалізації неформальної освіти в галузі ІТ. Використано теоретичні методи наукового пізнання, серед яких: термінологічний аналіз для уточнення понять «формальна освіта», «неформальна освіта»; структурно-логічний аналіз для виявлення форм реалізації неформальної освіти; контент-аналіз для виявлення особливостей реалізації неформальної освіти в галузі ІТ. Проведено аналіз формальної освіти як законодавчо визначеної форми навчання, надано її опис та уточнено види формальної освіти в Україні. Обґрунтовано тезу про потребу надання альтернативних форм освіти, зокрема, неформальної, для сфер, які швидко розвиваються, а тому потребують вчасної підтримки з боку освітніх установ. Схарактеризовано сутність неформальної освіти та форми її реалізації (тренінги, майстер-класи, семінари, майстерні, літні\ зимові школи, клуби та спільноти). Виявлено, що для неформальної освіти характерні такі особливості: дискретність, індивідуалізованість, практична спрямованість, гнучкість, результативність, демократичний стиль спілкування. Показано, що неформальна освіта в галузі ІТ: визначається як процес навчання та здобуття знань, який відбувається поза офіційними навчальними програмами та навчальними закладами, а тому дозволяє самостійно вивчати різні аспекти ІТ, розвивати власні навички до бажаного рівня; вона дозволяє швидко адаптуватися та успішно поглиблювати свої знання в обраному напрямку; вона уможливлює проходження різноманітних онлайн-курсів на цифрових освітніх платформах; вона дозволяє розвивати власні навички у більш доступний спосіб, в найбільш зручний час та спосіб навчання.

Посилання

Rudenko Y., Drushlyak M., Osmuk N., Shvets O., Kolyshkin O., Semenikhina O. Problems of Teaching Pupils of Non-Specialized Classes to Program and Ways to Overcome Them: Local Study. International journal of computer science and network security, 2022. Vol. 22. No1. PP. 105-112.
Yurchenko A., Drushlyak M., Sapozhnykov S., Teplytska S., Koroliova L., Semenikhina O. Using online IT-industry courses in the computer sciences specialists’ training. International Journal of Computer Science and Network Security, 2021. Vol. 21 No. 11. PP. 97-104.
Yurchenko A., Shamonia V., Udovychenko O., Momot R., Semenikhina O. Improvement of teacher qualification in the field of computer animation: Training or master class? Paper presented at the 2021 44th International Convention on Information, Communication and Electronic Technology, MIPRO 2021 Proceedings, 2021. Pp. 631-635. DOI: 10.23919/MIPRO52101.2021.9596946.
Дегтярьова Н., Гонтар О., Вернидуб Г. Ставлення до масових відкритих онлайн-курсів як форми неформальної освіти. Фізико-математична освіта, 2021. Том 32. № 6. С. 18-22.
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Ст. 8. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Закревська С. І. Особливості навчально-пізнавального процесу у формальній і неформальній освіті. Історія педагогіки. Гуманізація навчальновиховного процесу, 2011. Вип. LV. Ч. І. С. 126-138.
Ніколенко Л.Т. Професійний розвиток педагогів у формальній, неформальній та інформальній освіті дорослих: історико-педагогічний аспект. Імідж сучасного педагога, 2016. № 4(163). С.25-33.
Новіков В. М., Карягін Ю. О., Черніченко В. В. Дуальна освіта: інституціональні особливості реалізації в Україні : монографія. Київ: Варшава, 2020. 79 с.
Острога М., Шамоня В., Шершень О. Цифрові освітні платформи як інструмент реалізації неформальної освіти. Освіта. Інноватика. Практика. 2022. Том 10. № 4. С. 27-36.
Павлик Н. Теорія і практика організації неформальної освіти молоді : Навчальний посібник. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2017. 162 с.
Семеніхіна О.В., Юрченко А.О., Сбруєва А.А., Кузьмінський А.І., Кучай О.В., Біда О.А. Відкриті цифрові освітні ресурси у галузі ІТ: кількісний аналіз. Інформаційні технології і засоби навчання, 2020. Том 75. № 1. С.331-348.
Семеног О., Буртовий Р., Юрченко А. Розвиток інформаційно-цифрової компетентності майбутніх морських офіцерів в умовах неформальної освіти: сутність ключових понять. Фізико-математична освіта, 2022. Том 36. № 4. С.70-78.
Сігаєва Л.Є. Характеристика структури освіти дорослих в сучасній Україні. Вісник Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. 2011. № 59. С. 38-42.
Черняєва Н.В. Моделі взаємодії формальної та неформальної освіти старшокласників. Вітчизняна та зарубіжна педагогіка. 2021. Т. 1. № 3 (76). С. 37-50.
Шамоня В.Г., Бєсєдін І.О., Острога М.М. Неформальна освіта на платформі Udemy: аналіз курсів з вивчення 3D-графіки. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2019. С. 225-232.
Юрченко А., Удовиченко О., Шершень О. Особливості вивчення 3D-графіки в умовах неформальної освіти. Освіта. Інноватика. Практика. 2022. Том 10. № 5. С. 48-57.
Опубліковано
2023-08-29
Як цитувати
Шамоня, В. Г., Сорока, М. П., & Стрілець, Ж. С. (2023). ПРАКТИЧНІ ЗАСАДИ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ В ГАЛУЗІ ІТ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (209), 323-329. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-323-329