КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННІ ХУДОЖНЬО-КОМУНІКАТИВНОЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
Анотація
У статті розглянуто питання використання культурологічного підходу у процесі формування художньо-комунікативної готовності майбутнього викладача музичного мистецтва. Проведено аналіз наукових праць щодо розв’язання порушеної проблеми, окреслено перспективи її подальшого вивчення.
Підкреслюється, що важливим результатом мистецької освіти є підготовка майбутнього фахівця до самовираження і самоактуалізації у професії і життєтворчості. Тому в процесі професійної підготовки особливої значущості набуває проблема формування художньо-комунікативної готовності майбутнього викладача музичного мистецтва, що передбачає набуття й оволодіння майбутніми фахівцями художньо-комунікативними компетенціями, здатністю до художнього діалогу, творчого спілкування, взаємодії з навколишнім середовищем.
Констатується, що від рівня художньо-комунікативної готовності майбутнього викладача музичного мистецтва залежить розвиток внутрішнього світу учнівської молоді, підготовка учня до життя, до його самовираження в різних галузях діяльності, готовність учня до навчальної і професійної діяльності, його здатність застосовувати набуті знання і вміння в професії і житті.
У статті зазначається, що формування художньо-комунікативної готовності майбутніх викладачів музичного мистецтва доцільно здійснювати на засадах культурологічного підходу.
Культурологічна спрямованість визначає світоглядні позиції, характеризує систему цінностей, переконань, суджень, мислення, поглядів, смаків, емоційно-ціннісне ставлення до навколишнього світу, до життя, до самого себе, рівень загальної і професійної культури, художнього сприйняття-інтерпретації-творення, здатності до творчого діалогу, комунікації з різними видами мистецтва, спілкування з учнями, з людьми, що й складає зміст і сутність художньо-комунікативної готовності майбутнього фахівця музичного мистецтва.
Культурологічний підхід взаємопов’язаний і зумовлює використання діяльнісного, компетентнісного, особистісного, діалогічного, середовищного підходів, котрі у сукупності забезпечують сприятливі умови для формування художньо-комунікативної готовності майбутнього викладача музичного мистецтва.
Посилання
Масол Л. М. Загальна мистецька освіта : теорія і практика. К., 2006. 432 с.
Матвєєва Л. Л. Культурологія: курс лекцій. Навчальний посібник. К., 2005. 512 с.
Олексюк О. М. Музична педагогіка : навч. посіб. К., 2006. 188 с.
Рудницька О. П. Педагогіка загальна та мистецька : навч. посіб. Тернопіль, 2005. 358 с.
Стратан-Артишкова Т. Б. Особливості творчо-виконавської підготовки майбутнього викладача музичного мистецтва. Наука і техніка сьогодні : журнал. 2023. № 7(21). 516 с. С. 476–484.
Stratan-Artyshkova T., Biluk R., Vitsukanova O., Drozich I., Kalimanova O., Vaziutynska Y. & Bida O. The use of innovative Texnologies in Education. IJCSNS International Journal of Computer Science fnd Network Security. 22(11). P. 93–100.
Теоретичні засади культурологічного підходу у підготовці педагога до виховної діяльності: монографія / C.В. Машкіна, Т.П. Усатенко, Л.О. Хомич, Т.О. Шахрай. ІПООД НАПН України, 2016. 168 с.
Філіпчук Г.Г. Націєтворчість освіти: монографія. Чернівці, 2014. 304 с. С. 6.
Шевнюк О. Л. Культурологічна освіта майбутнього вчителя : теорія і практика : монографія. К., 2003. 232 с.
Шевцова О. Б. Компетентнісний підхід у формуванні музично-виконавської культури майбутнього викладача музичного мистецтва. Естетичні засади розвитку педагогічної майстерності викладачів мистецьких дисциплін : Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції (м. Умань, 28 квітня 2022 р.). Умань, 2022. 164 с. С. 151–154.