ЦЬКУВАННЯ В КУРСАНТСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ЗІ СПЕЦИФІЧНИМИ УМОВАМИ НАВЧАННЯ: РОЗМЕЖУВАННЯ МІЖ «МОБІНГОМ» ТА «БУЛІНГОМ»

  • Дмитро Геннадійович Тінін Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ https://orcid.org/0000-0002-8593-1706
  • Вікторія Андріївна Крисько Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ https://orcid.org/0009-0002-2988-368X
Ключові слова: мобінг, булінг, курсантське середовище, дискримінація, цькування, конфлікт

Анотація

В умовах соціалізації суспільства в колективах часто виникають конфліктні ситуації, особливо у сфері міжособистісних стосунків. Серед інших особливо актуальною останнім часом стає проблема булінгу та мобінгу (знущання, цькування, психологічний терор, форми зниження авторитету, форма психологічного приниження). Інструментами колективного цькування в курсантському середовищі можуть стати: приховування позитивної інформації про особу, ізоляція, свідоме і систематичне поширення принизливих пліток, безпідставна та негативна критика, висміювання, знецінювання досягнень та успіхів. Проблематика конфліктної взаємодії була актуальна впродовж усього людського існування, адже розвиток соціуму є безперестанним створенням та подоланням конфліктних ситуацій.

Мобінг являє собою форму цілеспрямованих дій, спрямованих на дискредитацію, погіршення стосунків на роботі та зміну психологічного настрою однієї зі сторін конфлікту. Цей феномен являється негативним явищем в житті суспільства, тому варто звернутися до аналізу мобінгу серед курсантів. У статті досліджено проблему мобінгу в курсантському середовищі, висвітлено аналіз цього феномену в цілому, роз’яснено психологічні наслідки для постраждалих, а також заходи, які можуть бути прийняті для запобігання цієї проблеми. Представлені результати досліджень вказують на високу поширеність мобінгу серед курсантів та необхідність створення адекватних механізмів захисту.

Міжнародна практика вказує, що цькування та дискримінація в трудових колективах призводить до зниження можливостей виробництва, а також створює негативну атмосферу для перебування працівників на своєму робочому місці. Такі обставини призводять до втрати робочого потенціалу у працівників та, як наслідок, необхідності пошуку нових кадрів.

В курсантському житті, як і в будь-якому іншому колективі, існують певні правила, вимоги, які співпадають з формуванням особистості підлітків для прилаштування до самостійного життя. Потрібно зазначити, що прояви цькування та дискримінації в таких колективах, як правило, відбуваються в середині колективу та вирішуються поверхнево. За загальним правилом керівництво та курсанти, як і в інших трудових колективах, намагаються не розголошувати подібні проблеми та вирішувати їх самостійно, без притягнення кривдників до відповідальності. Така тенденція спостерігається у всіх колективах, які не обізнані з феноменом «Булінгу» або «Мобінгу», де кривдники залишаються не притягнутими до відповідальності, а отже мають можливість вчиняти такі дії в подальшому та впродовж тривалого часу.

Посилання

Конституція України: Закон України. № 254к/96-ВР від 28.06.1996. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#top
Про охорону дитинства: Закон України. № 2402-III від 26.04.2001. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text
Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні: Закон України № 5207-VI від 06.09.2012. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5207-17#Text
Кодекс України про адміністративні правопорушення: закон України № 8073-10 від 07.12.1984. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text
Тінін Д. Г. Поняття та сутність мобінгу, шляхи його подолання. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2021. № 1 (110). С.171–176. DOI 10.31733/2078-3566-2021-1-171-176. URL: http://er.dduvs.in.ua/jspui/handle/123456789/6576; https://er.dduvs.in.ua/bitstream/123456789/6576/1/21.pdf
Хмельнича Т. Мобінг у студентському середовищі та шляхи профілактики. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. Львів. 2019. Випуск 5. С. 79–85. DOI https://doi.org/10.30970/2522-1876-2019-5-12
Тінін Д. Психологічні аспекти гендерної політики в секторі безпеки України: співвідношення маскулінності та фемінізму. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2022. № 1 (116). С. 393–398. DOI: 10.31733/2078-3566-2022-1-393-398. https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/10073 ; https://er.dduvs.in.ua/bitstream/123456789/10073/1/57.pdf
Вовченко О. А. Специфіка кризи підліткового віку осіб із порушеннями інтелектуального розвитку. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» : науковий журнал. Острог : Вид¬во НаУОА, червень 2021. № 13. С. 30–38. DOI: 10.25264/2415-7384-2021-13-30-38. URL: https://journals.oa.edu.ua/Psychology/article/view/3205/2932
Тінін Д. Становлення геніїв серед представників обдарованої молоді: окремі аспекти виявлення, формування та якісної підготовки творчих особистостей в ході навчального процесу. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2022. № 3 (118). С. 346–351. DOI: 10.31733/2078-3566-2022-3-346-351. URL: https://visnik.dduvs.in.ua/wp-content/uploads/2022/11/3_ua_n2/макет_НВ_3-2022-346-351.pdf ; https://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/10485
Чорноморченко Е. Коли робота стає нестерпною: що таке мобінг та як йому протидіяти. Спецпроєкт: Піти від аб’юзера. План дій для тих, хто більше не хоче терпіти. 05.10.2022. Маяк, український журнал про культуру, суспільство та науку. URL: https://mayak.org.ua/news/mobbing/
Авраменко О. В. Формування компетентностей особистості в сучасній школі : метод. посіб. Кіровоград : КОД, 2010 80 с. URL: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/handle/123456789/911
Опубліковано
2023-08-29
Як цитувати
Тінін, Д. Г., & Крисько, В. А. (2023). ЦЬКУВАННЯ В КУРСАНТСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ЗІ СПЕЦИФІЧНИМИ УМОВАМИ НАВЧАННЯ: РОЗМЕЖУВАННЯ МІЖ «МОБІНГОМ» ТА «БУЛІНГОМ». Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (209), 290-296. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-290-296