ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО ПРОФЕСІЙНОГО САМОВДОСКОНАЛЕННЯ

  • Світлана Ігорівна Сімакова Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди https://orcid.org/0000-0001-8173-3625
Ключові слова: зарубіжний досвід, підготовка, майбутні фахівці, музичне мистецтво, професійне самовдосконалення

Анотація

У статті здійснено аналіз зарубіжного досвіду підготовки майбутніх фахівців музичного мистецтва до професійного самовдосконалення. Особливу увагу зосереджено на дослідженні систем професійної підготовки майбутніх педагогів-музикантів у країнах Європи, зокрема, у Республіці Польща, Німеччині, Франції, Великій Британії, Фінляндії та Швеції. Висвітлено специфічні особливості та пріоритетні напрями професійної підготовки майбутніх педагогів-музикантів у країнах Європи. Розкрито вплив систем професійної підготовки на формування особистості майбутніх фахівців музичного мистецтва та створення сприятливих умов для їх професійного розвитку. На основі здійсненого аналізу з’ясовано, що спільною рисою системи вищої освіти у європейських країнах є не лише орієнтація на підготовку висококваліфікованого фахівця, а передусім формування гармонійної особистості, яка поряд з ґрунтовними фаховими знаннями демонструє творчий підхід та прагнення до безперервного професійного зростання. Разом із тим, виявлено, що значною спільною характеристикою музично-педагогічної підготовки здобувачів вищої освіти у країнах Європи є тісний взаємозв’язок між теорією та практикою. Цей взаємозв’язок виявляється у взаємодії з освітніми та культурно-мистецькими установами, що створює сприятливе освітньо-розвивальне середовище для професійної підготовки педагогів-музикантів. Встановлено, що провідною тенденцією у європейських країнах є збільшення обсягу самостійної роботи та скорочення кількості лекційних годин, що виявляється у сучасних підходах до навчання. Крім того, з’ясовано, що майбутні фахівці музичного мистецтва мають право обирати індивідуальну траєкторію навчання, що забезпечує реалізацію їх творчих здібностей і потенційних можливостей, відповідає особистим і професійним потребам та інтересам. Вагоме значення у європейській практиці професійної підготовки відводиться педагогічному супроводу, що включає надання індивідуальної підтримки та допомоги здобувачам у визначенні освітніх і професійних цілей, виборі оптимальних стратегій досягнення успіху в навчанні, оцінюванні власних досягнень та перспектив подальшої діяльності.

Посилання

Кривохижа І. Особливості професійної підготовки фахівців музичного мистецтва в Польщі. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні Науки. 2016. № 2 (53). С. 93–97. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdup_2016_2_20 (дата звернення: 16.05.2023).
Кривохижа І. Професійна підготовка майбутніх педагогів-музикантів у сучасній Польщі. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». 2016. № 1. С. 126–130.
Махиня Н. Система професійної підготовки вчителя у Німеччині: тенденції становлення та розвитку. «Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку». 2008. № 1. URL: http://www.intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_arhiv_pn_n1_2008_st_30 (дата звернення: 16.05.2023).
Мороз М., Савчук П. Світовий і вітчизняний досвід організації музично-педагогічної підготовки фахівців у системі вищої освіти. Інноваційні освітні технології: світовий і вітчизняний досвід використання в системі неперервної освіти: монографія. Київ – Жешув, 2022. С. 91–108.
Ніколаї Г. Європейські моделі підготовки вчителів музики. Педагогічні науки: Збірник наукових праць. 2008. Ч. 3. С. 142–150. URL: https://library.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/04/19-6.pdf#page=142 (дата звернення: 16.05.2023).
Олексюк О., Попович Н. Зарубіжний досвід неперервної фахової підготовки вчителів музики. Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття: матер. Міжнарод. наук.-практ. конф., м. Київ, 16–17 жовт. 2014 р. Київ, 2014. С. 207–214. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/4858/1/O_M_Oleksyuk_16_10_14_konf_IM.pdf (дата звернення: 16.05.2023).
Попович Н., Буркало С. Досвід реалізації компетентнісного підходу у неперервній професійній підготовці вчителя музики прогресивних європейських країн. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. 2016. № 1. С. 14–19.
Попович Н. Неперервна професійна підготовка вчителя музики в Республіці Польща. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». 2016. № 2 (4). С. 183–186. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdupp_2016_2_47 (дата звернення: 16.05.2023).
Прокопчук В. Європейський досвід професійної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва. Vector of modern pedagogical and psychological science in Ukraine and EU countries : Collective monograph. Riga, 2020. С. 603–619. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-588-37-2.2.13 (дата звернення: 17.05.2023).
Прохорова С. Сучасна педагогічна освіта в Фінляндії: структура та зміст. С. 409–413. URL: https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Bernatova9/subor/Prokhorova.pdf (дата звернення: 17.05.2023).
Скиба М. Освіта для турбулентного світу. Київ: Укр. Ін-т майбут., 2017. 80 с.
Kansanen P. Teacher education in Finland: Current models and new developments. Institutional approaches to teacher education within higher education in Europe: Current models and new developments / ed. by L. Moon Moon, L. Vlă sceanu, C. Barrows. Bucharest, 2003. P. 85–108.
Опубліковано
2023-08-29
Як цитувати
Сімакова, С. І. (2023). ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО ПРОФЕСІЙНОГО САМОВДОСКОНАЛЕННЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (209), 279-285. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-279-285