ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ СВІДОМОСТІ МОЛОДІ ЯК БАЗОВОЇ ЦІННОСТІ В СУЧАСНИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ ТА ПОЗА НИМИ
Анотація
Стаття висвітлює важливу роль, яку заклади освіти відіграють у громадянському житті громад та в забезбеченні досвіду участі у житті студентських спільнот. У статті також визначаються шляхи впровадження громадянської освіти в навчальних закладах з метою виховання молодого покоління активними, поінформованими та морально відповідальними громадянами, яким виховне середовище допомагає зрозуміти, що вони здатні активно діяти та робити суттєвий внесок у розвиток своїх громад. Важливою метою такого виховного процесу є зміцнення ефективної участі студентів у діяльності навчальної спільноти. Дослідження має на меті стимулюваnи подальше обговорення ролі навчальних закладів у громадянському вихованні, а також важливість і суть громадянської свідомості для здорового та процвітаючого демократичного суспільства.
Викладачі створюють позитивне навчальне середовище, в якому студенти стають активними учасниками, які практикують толерантність і взаємну повагу. У такий спосіб викладачі виступають фасилітаторами та учасниками навчального процесу, які заохочують студентів дотримуватись громадянських чеснот та мотивують їх до активного й конструктивного діалогу. Громадянська освіта забезпечує студентам знання, навички та розуміння, для ефективної ролі у суспільстві як громадян, які несуть соціальну та моральну відповідальність у спільнотах. Громадянське виховання сприяє духовному, моральному, соціальному та культурному розвитку особистості, робить молодь більш впевненими та відповідальними як в аудиторії, так і за її межами. Громадянське виховання допомагає їм стати критично мислячими громадянами, які знають свої права, а такох усвідомлюють свої обов’язки. Це має на меті дати їм впевненість і переконання в тому, що вони можуть діяти разом з іншими, мати вплив на різні ситуації і робити зміни у своїх громадах на місцевому, національному та глобальному рівнях. Громадянське виховання допомагає студентам брати участь у житті своїх навчальних закладів, а також місцевих, національних громад та ширшого світу. Воно також заохочує вивчати економіку, демократичні інститути та цінності; різні національні, релігійні та етнічні ідентичності; розвиває уміння студентів розмірковувати над проблемами та брати участь в обговореннях нагальних проблем.
Посилання
Іваненко Н. В., Герасименко Ю.А., Костенко В. Г. Інноваційні підходи щодо модернізації філологічної освіти та науки України: відповідь на виклики воєнного часу. Академічні Візії. 2023. № 18. (online). DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7795088
Растригіна А. М., Іваненко Н. В. Педагогіка свободи в парадигмальному просторі сучасної освіти і виховання: монографія. Дніпро. 2021. 500 с.
Arthur, J., Fullard, M. and O’Leary, C. Teaching Character Education: What Works Research Report. 2022. Birmingham: University of Birmingham, Jubilee Centre for Character and Virtues, [Online], Available at: https://www.jubileecentre.ac.uk/userfiles/jubileecentre/pdf/Research%20Reports/TeachingCharacterEducation_WhatWorks_R esearchReport.pdf
Arthur, J. and Kristjánsson, K. (2022). Some Clarifications on ‘Character Sought’ as an Essential Part of Character Education. Insight Series. Birmingham: University of Birmingham, Jubilee Centre for Character and Virtues, [Online], Available at: https://www.jubileecentre.ac.uk/userfiles/jubileecentre/pdf/insightseries/JAKK_CharacterSought.pdf
Arthur, J., Kristjánsson, K. and Vogler, C. (2021). Seeking the Common Good in Education through a Positive Conception of Social Justice. British Journal of Educational Studies. V. 69 (1), P. 101-17.
Callan, E. (2004). Creating Citizens: Political Education and Liberal Democracy. Oxford: Oxford University Press. 262 s.
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (2022), [Online], Available at: https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4
Crick, B. (2005). Essays on Citizenship (1st ed.). London, Continuum. 222 s.
Ivanenko N. (2017). Education for democratic citizenship: teaching virtues and values. Scientific proceedings: Pedagogical Sciences. Kropyvnytskyi. V. 152. P.110-113.
Ivanenko N. (2018). Educating global citizens at a foreign language class. Scientific proceedings: Philological Sciences. Kropyvnytskyi. V. 165. P.495-500.
Ivanenko, N., Boiko, A., Fedorchuk, L., Panchenko, I., & Marieiev, D. (2023). Development of educational policy in Ukraine in the context of European integration and digital transformation. Revista Eduweb. 17(2). P. 296-305. URL: https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2023.17.02.25
Jubilee Centre for Character and Virtues. (2019). Statement on Civic Virtues in the Public Domain, Birmingham: University of Birmingham, Jubilee Centre for Character and Virtues. [Online]. URL: https://www.jubileecentre.ac.uk/userfiles/jubileecentre/pdf/Civic %20Virtue%20Statement%20FINAL.pdf
Jubilee Centre for Character and Virtues. (2022). The Jubilee Centre Framework for Character Education in Schools Third Edition. Birmingham: University of Birmingham, Jubilee Centre for Character and Virtues. [Online]. URL: https://www.jubileecentre.ac.uk/framework
Peterson, A. (2020). Character Education, the Individual and the Political, Journal of Moral Education. V. 49 (2), P. 143–157.
Peterson, A., Civil, D., McLoughlin, S. and Moller, F. (2022). Schools, Civic Virtues and the Good Citizen. Birmingham: University of Birmingham, Jubilee Centre for Character and Virtues. [Online]. URL: https://www.jubileecentre.ac.uk/userfiles/jubileecentre/pdf/Rese arch%20Reports/SchoolsCivicVirtueandtheGoodCitizen_Resear chReport_Accessible.pdf [Accessed: 14 March 2023].
Qualifications and Curriculum Authority. (1998). Education for Citizenship and the Teaching of Democracy in Schools (Crick Report). London, QCA.
Rastrygina, A., Ivanenko, N. (2023). A Pedagogy of Freedom as a Viable Basis for Implementing Gender Equality in Ukraine’s Educational Institutions. International Review of Education. V.69(1-2). URL: https://doi.org/10.1007/s11159-023-09995-9