ТРАДИЦІЇ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ В УКРАЇНСЬКІЙ СІМ’Ї (ПІВДЕНЬ УКРАЇНИ): ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ – ПОЧАТОК ХХ СТ.)

  • Микола Михайлович Дубінка Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-7129-3750
Ключові слова: українська сім’я, дитина, Південь України, етнопедагогічні традиції, виховання, робітнича родина

Анотація

У статті автор здійснив спробу аналізу особливостей розвитку української сім’ї на різних історичних етапах розвитку (друга половина ХІХ ст. – початок ХХ ст. (Південь України)). Ним обґрунтовано зростання інтересу до минулого народу, його виховних традицій, історичних знань, до національної духовної ідеї, без яких неможливо зрозуміти сучасний розвиток конкретної нації. Доказом цього є історичний шлях розвитку України, де стійким, соціально й духовно значущим елементом у вихованні особистості є сім’я, яка зберегла і залишила нам у спадок тисячолітню народну культуру, цінності, традиції.

Науковець зазначає, що сім’я завжди була найкращим колективним вихователем, носієм найвищих національних ідеалів. А в Україні завжди панував культ родини, рідної домівки, шани до батьків та свого роду. Сімейні українські традиції виховання – це своєрідний механізм передачі, засвоєння і розвитку народного досвіду виховання, культури, та формування на цій основі соціально та національно значимих якостей особистості.

Вивчаючи характер виховання дітей на різних етапах становлення української робітничої сім’ї автор зазначає, що їх етнопедагогічні традиції були спрямовані на утвердження народно-родинної основи виховання; визначення мети виховання через ідеал традицій українського суспільства; залучення учасників виховного процесу до засвоєння культури та народного надбання, забезпечення спадкоємності як необхідної умови створення нового потенціалу української культури; визначення основних напрямків залучення до культурних цінностей через вивчення досвіду народу, звичаїв, способу життя.

Здійснений аналіз українських традицій виховання у сім’ї дозволив зробити висновок про їх визначальну роль у формуванні характеру кожної дитини, її особистісних рис і національної свідомості, реалізації процесу соціалізації особистості. Це стало основою формування нової самобутньої національно-педагогічної системи.

Перспективи подальших наукових пошуків убачаємо у дослідженні впливу традицій сім’ї на процес виховання дитини (історіографія питання).

Посилання

Діяльність земських установ на Херсонщині. 1865-1920 : збірник документів / Державна архівна служба України ; Державний архів Херсонської області ; уклад.: В. Лебідь (кер. проекту), О. Макієнко, І. Сінкевич, О. Шинкаренко. Херсон : Айлант, 2015. 636 с.
Заславский Е. Стачечные выступления на Украине. Вперед. 1875. № 20. С. 2–15.
История УССР: в 10 т. / [ред. И. И. Артеменко, В. Д. Баран, С. Н. Бибиков]. К., 1981–1984.
Історія міст і сіл України. Херсонська область / [ред. кол. : Касьяненко О. Є. (голова) та ін.]. К., 1972. 688 с.
Культура і побут населення України: навч. посіб. / В. І. Наулко, Л. Ф. Артюх, В. Ф. Горленко та ін. [2-е вид., доп та перероб.]. К. : Либідь, 1993. 288 с.
Лиман І. І. Православна церква на півдні України (1775–1761 рр.): автореф. дис. … д-ра іст. наук: 07.00.01. Х., 2005. 33 с.
Лось Ф. Робітничий клас України в 1907–1913 рр. К., 1962. 142 с.
Семенов Ю. Происхождение брака и семьи : Монография. М. : Мысль, 1974. 309 с. URL : https://www.twirpx.com/file/466222/
Щербина В. Ю. Виховання дітей у сім’ї на зламі століть: етнорегіональний аспект : Монографія. Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2015. 185 с.
Юда Л. А. До питання про етнопедагогічні традиції виховання в Україні у ІІ половині ХІХ – на початку ХХ ст. Педагогічні і психологічні проблеми підготовки вчителів: Матеріали ювілейної наукової конференції, присвяченої 80-річчю Чернігівського ДПІ ім. Т. Г. Шевченка. Чернігів, 1996. 220 с.
Опубліковано
2023-08-29
Як цитувати
Дубінка, М. М. (2023). ТРАДИЦІЇ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ В УКРАЇНСЬКІЙ СІМ’Ї (ПІВДЕНЬ УКРАЇНИ): ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ – ПОЧАТОК ХХ СТ.). Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (209), 163-169. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-163-169