ШКІЛЬНИЙ ПІДРУЧНИК З ІСТОРІЇ: ВІД ІДЕЇ ДО ГОТОВОГО ПРОДУКТУ

  • Іван Михайлович Безена Комунальний вищий навчальний заклад «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» https://orcid.org/0000-0002-7169-2038
Ключові слова: «Нова українська школа», підручник, експертиза, освітні програми, державні стандарти, зміст освіти, сталий розвиток

Анотація

У статті проаналізовано процеси шкільного підручникотворення з історії та їх експертизи, що проходять в Україні. «Нова українська школа» окреслила ключове питання про осучаснення Державних стандартів шкільної совіти, змісту освітніх програм та підручників, які орієнтовані на формування освіченої особистості нової цифрової епохи. Особливої ваги набуває підручник і інтелектуальний процес його творення це питання стратегічної ваги, так, як це навчальне видання, проіндексоване державою і призначене для розвитку здобувачів освіти. Актуальним в окресленому процесі є питання підготовки і створення підручників, які сформовані на об’єктивних історичних фактах, подіях, відомостях, які сприятимуть дослідницькому розвитку особистості шляхом впровадження новітніх виховних та дидактичних технологій, будуть підвищувати розуміння історичних процесів й розвиватимуть інтерес молоді до вивчення вітчизняної та світової  історії.

Шкільний підручник залишається найвагомішим інтелектуальним продуктом зорієнтований на ефективну освітню діяльність особистості, який впливає на формування загальнолюдських ціннісних основ, розвиватимуть суспільну свідомість та активну громадську діяльність. Концептуально і змістовно шкільний підручник потребує періодичного оновлення за державною ідеологією та цільовим змістом. Нажаль, склалась негативна ситуація, коли  шкільний підручник нагромаджений багажем інформації із застарілими концептами, змістовим наповненням (інформаційним, візуальним, методичним та технологічним) та слабкістю дослідницького блоку практики освітньої діяльності.

Сучасний навчальний підручник має враховувати перспективи індивідуальної освітньої траєкторії компетентнісного розвитку особистості. Нове молоде покоління сформоване демократичним суспільством і цифровими технологіями, сьогодні втрачає інтерес до змісту навчання, через недолугі концепти підручника, педагогічні методики викладання навчальної дисципліни та індивідуальну недо-мотивацію. Щоб змінити такий стан речей із вивченням історії в школі, потрібно здійснити ряд кроків щодо оптимізації змісту підручника, освітньої програми та методики викладання навчальної дисципліни. Адже зміст підручника має відповідати не тільки вимогам державного стандарту і  програми, а й враховувати індивідуальні освітні потреби і можливості підлітків.

Результатами нашого дослідження встановлено проміжні висновки, які свідчать про ризики трансформацій змісту шкільної освіти (у часі, змісті, можливостях тощо) і його методичного й ресурсного забезпечення. Затягування процесів змін у трансформаціях змісту освіти, формування інноваційного й нового вчителя, розбудови нового освітнього ресурсу та середовища, в подальшому можуть привести до найглибшої кризи в соціальному середовищі суспільства – відторгнення особистості від освіти і прагнення розвитку. А активні і ефективні зміни у змісті шкільної освіти (освітніх програмах, підручниках, методиках викладання) будуть вести систему освіти і особистість до гнучкої траєкторії розвитку компетентностей і освітньої культури свободи, розвитку індивідуальних вмінь самостійно або в групі працювати з підручниками та набуті знання і вміння застосовувати в подальшому житті.

Посилання

Безена І. М. Культура свободи особистості в освітньому середовищі: сучасні тенденції та філософія проблеми. Virtus: науковий журнал. 2017. №18 (листопад). С.10-15.
Безена І.М. Перспективи трансформації змісту освіти як засобу самореалізації особистості школяра в умовах становлення нової філософсько-освітньої парадигми. Грані: науково-теоретичний і громадсько-політичний альманах. 2015. №2 (118). С. 31-37.
Булда А.А. Нові підходи до відбору і структурування змісту підручника історії України. Інформаційний вісник АН ВО України. 2011. №4. С. 104-107.
Великий тлумачний словник сучасної української школи уклад. і гол. ред. В. Т. Бусел. К., Ірпінь: ВТФ «Перун», 2001. 1440 с.
Грицак Я. Нариси історії України. Формування модерної української нації. К. «Yakaboo Publishng». 2019. 656 с.
Гупан Н, Пометун О. Проблеми конструювання змісту шкільної навчальної програми з історії України для 8-го класу. Український педагогічний журнал: науковий часопис. 2016. №3. С. 121-131.
Ґатто Дж. Прихована історія американської освіти. Глибоке дослідження в’язниці сучасного шкільного навчання. Львів: Видавництво «ДІОР-К», 2016. 412 с.
Ґатто Дж. Вчитель 2.0. Як розвязати проблему американського шкільництва. Переклала з англ. Т. Дитина. Львів: «Літопис», 2016. 168 с.
Історія України. Всесвітня історія. 6-11 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Наказ МОНУ від 03.08.2022 №698. URL: www.mon.gov.ua
Костилєва С.О. Образи Європи у наративах підручників з історії України для вищої школи. Сторінки історії: збірник наукових праць. К.: КПІ, 2018. Випуск 46. С. 226-241.
Кремень В., Ляшенко О., Локшина О. Загальна середня освіта України в контексті освіти країн Європи: тривалість і структура. Вісник НАПН України. 2020. №2 (2). С. 1-10.
Удод О.А. Шкільна історична освіта як репрезентант політики пам’яті. Національна та історична пам’ять. 2013. Вип. 8. С. 8-13. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ntip_2013_8_5
Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти. Постанова КМУ від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: www.mon.gov.ua
Маєр Роберт. Як навчати історії? Форум. Україна модерна. Київ, 2012. Вип. 19. С. 15-16.
Спільна історія для Європи без кордонів. Universitat Wien, Austrian Chairmanship, Council of Europe. November 2013 – May 2014. URL: https://rm.coe.int/168065457a
Смагін І.І. Дидактичний та методичний критерії якісного підручника з історії для старшокласників. Проблеми сучасного підручника. 2014. Вип. 14. С. 693-700. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2014_14_80
Шлейхер А. Найкращий клас у світі: як створити освітню систему 21-го століття. Переклала з англ. Ганна Лелів. Львів: Літопис, 2018. 296 с.
Яковенко Н.М. Концепція нового підручника української історії. Інститут історії України. 2010. №6. URL: http://history.org.ua/LiberUA/polit.ru-lectures-2010-03-18-uchebniki-html/polit.ru-lectures-20100318uchebniki html.pdf
Опубліковано
2023-08-29
Як цитувати
Безена, І. М. (2023). ШКІЛЬНИЙ ПІДРУЧНИК З ІСТОРІЇ: ВІД ІДЕЇ ДО ГОТОВОГО ПРОДУКТУ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (209), 137-143. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-137-143