РОДИННЕ ВИХОВАННЯ В СІМ᾿ЯХ УКРАЇНСЬКОЇ ІНТЕЛІГЕНЦІЇ: ПОГЛЯД У МИНУЛЕ (КІНЕЦЬ XIX ‒ ПОЧАТОК XX СТОЛІТТЯ)

  • Наталія Сергіївна Савченко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0003-0420-3289
Ключові слова: українська сім’я, традиційна селянська родина, селянська чи робітнича родина, сім’я сільських інтелігентів, родинне виховання, принцип культуровідповідності у сімейному вихованні, культурні традиції виховання дітей

Анотація

У статті проаналізовано особливості життя сім’ї сільської української інтелігенції у період з кінця
ХІХ століття до початку ХХ століття.

На сучасному етапі розбудови держави особливо гострого звучання набуває питання творення національної еліти, здатної реформувати всі сторони суспільного життя. За таких умов цінним є звернення до вивчення минулого української інтелігенції кінця XIX ‒ початку XX ст., зокрема особливостей її сімейного побуту та традицій, а також, практики виховання дітей в сім’ї. Вивчення теорії і практики сімейного виховання свідчить, що родинне виховання – вічна категорія, його значення і роль завжди були, є, і будуть актуальними: це одна із форм виховання дітей, що поєднує цілеспрямовані педагогічні дії батьків та інших родичів з повсякденним впливом сімейного побуту школи, засобів масової інформації, соціального та природного оточення, перша природна і постійно діюча національного виховання дітей засобами народної педагогіки у колі найближчих по крові і духу людей. Опора на виховну силу традицій, на споконвічні сімейні цінності, виявлення і підтримка позитивних тенденцій у сімейно-родинних відносинах, формах родинного спілкування набуває сьогодні особливої актуальності.

Сім’я української сільської інтелігенції кінця XIX ‒ початку XX ст. відрізнялася від традиційної селянської родини за кількісними, соціальними і національними показниками. Свої особливості мала система взаємин між членами родини, що у значній мірі було пов’язано з відносно рівноправним становищем жінки та чоловіка, вихованням дітей. Водночас, джерельний та історіографічний матеріал дає підстави стверджувати про певні відмінності між сім’ями світської інтелігенції та духовенства. Вони насамперед стосувалися висоти коефіцієнта народжуваності, віку одруження, ставлення до шлюбів із представниками іноетнічної спільноти тощо.

Саме у родині міської інтелігенції були надзвичайні можливості реалізувати принцип культуровідповідності у сімейному вихованні, адже батьки органічно поєднували виховання своїх дітей з історією народу, його культурними традиціями. Діти інтелігентів відвідували музеї, бібліотеки, театри, концерти, вбираючи в себе найкращі зразки культурних надбань свого народу.

Виховання дітей міської та сільської інтелігенції різнилося за своїм контентом. Це демонструє напрям трудового виховання (у сільських інтелігентів воно практично не відрізнялося від селян), естетичного (мешканці міст мали змогу чуттєво сприймати найкращі зразки «чистого мистецтва» відвідувати музеї, галереї, музичні зали, різноманітні концерти, театри і т.д.), громадянського (Одеса – центр політичних рухів та мультипартійності Півдня України ХІХ ст.: провідні її громадські діячі та лідери визначали ідеологічну діяльність, боротьбу і т.д.), розумового (діти науковців продовжувала справу своїх батьків. Якщо декотрим з них і не вдавалося перевершити їх, то все одно, вони несли славу гідного продовжувача роду, ерудованої, досвіченої і прогресивної людини).

Проаналізувавши специфіку виховання дітей у сім’ях як сільської, так і міської інтелігенції України ХІХ ст., зроблено висновок, що даний тип родини суттєво вирізняється за змістом, засобами, методами та прийомами виховання від селянської, робітничої та сімей духовенства.

Родина української інтелігенції за рівнем розвитку дітей знаходилася на одному з вищих щаблів суспільних відносин, посідала провідне місце серед усіх типів родин у ХІХ ст. Родини як сільської, так і міської інтелігенції відіграли значну роль у культурному та інтелектуальному становленні українського суспільства.

Посилання

Арсенич П. Священичий рід Бурачинських. Івано-Франківськ, 2004. 180 с.
Богачевська-Хомяк М. Білим по білому: Жінки в громадському житті України, 1884-1939. Київ, 1995. 264 с.
Влияние христианства на семью. Херсон. Епархиал. ведом. 1883. № 7. С. 154–171.
Воблый К. Производительные силы Галиции: Статистико-экономический очеркъ. Київ, 1915.
Газета «Херсонские губернские ведомости». Херсон, 1887. № 5. С. 1–5.
Грушевський М. Дитина у звичаях і віруваннях українського народу [упоряд. тексту і авт. післямови Я. Левчук]. Київ : Либідь, 2006. 253 с.
Дрібні оголошення. Діло. 1926. Ч. 178. С. 4; Ч. 182. С. 4.
Дучимінська О. Весняні дні. Львів, 1992. С. 152‒218.
Етнографія України: Навч. посібн. За ред. проф. С. А. Макарчука. Вид. 2-ге, перероб. і доп. Львів, 2004.
Заярнюк А. Соціальні аспекти статі в дискурсі греко-католицького духовенства Галичини другої половини XIX століття. Україна модерна. Львів, 2000. Ч. 4-5. С. 50-80.
Медико-статистические данные. Херсон, 1889. 152 с.
Пономарев А. Развитие семьи и брачно-семейных отношений на Украине: Этносоциальные проблемы. Київ, 1989.
Українське народознавство: Навч. посіб. За ред. С. Л. Павлюка. 2-е вид., перероб. і доп. Київ, 2004. 608 с.
Форостян А. Ф. Розвиток естетичного виховання в середніх навчальних закладах освіти Півдня України (друга половина ХІХ ‒ початок ХХ століття): дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Житомир. держ. ун-т ім. Івана Франка. Житомир, 2007. 251 арк.
Чмелик Р. Мала українська селянська сім’я другої половини XIX ‒ початку XX ст. (структура і функції). Львів, 1999.
Шамара С. Сільська інтелігенція Наддніпрянської України др. пол. ХІХ – початку ХХ ст.: соціально-психологічні та етнокультурні характеристики: автореф. дис. … канд. іст. наук: 09.00.12. Черкас. нац. ун-т ім. Б. Хмельницького. Київ, 2001. 20 с.
Опубліковано
2023-08-29
Як цитувати
Савченко, Н. С. (2023). РОДИННЕ ВИХОВАННЯ В СІМ᾿ЯХ УКРАЇНСЬКОЇ ІНТЕЛІГЕНЦІЇ: ПОГЛЯД У МИНУЛЕ (КІНЕЦЬ XIX ‒ ПОЧАТОК XX СТОЛІТТЯ). Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (209), 103-109. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-103-109