ЦІННІСНІ ОСНОВИ АРТ-КОМУНІКАЦІЙ У МИСТЕЦЬКО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ: ІНТЕГРАЦІЙНО-МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ДИСКУРС

  • Алла Миколаївна Растригіна Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-4393-2831
Ключові слова: мистецько-педагогічна освіта,професійна підготовка, фахівці мистецького профілю, ціннісні основи художньої комунікації, інтеграційно-міждисциплінарний підхід, арт-комунікації

Анотація

У статті актуалізовано своєчасність звернення до досліджуваної проблеми та доцільність розробки нової стратегії розвитку мистецько-педагогічної освіти через розширення кола професійних можливостей студентів мистецьких спеціальностей через арт-комунікаційну діяльність. Подано етимологічне значення поняття «комунікація», проаналізовано ціннісні основи феномена комунікації з позицій філосософії, психології і педагогіки та представлено особливості інтерпретації досліджуваної категорії у міждисциплінарному вимірі. Порушено питання щодо переосмислення сучасних завдань мистецько-педагогічної освіти та реконструкції системи підготовки педагогів-митців, оскільки саме фахівці мистецького профілю мають унікальні можливості для подолання поствоєнного синдрому у кожного українця, як через комунікацію через різні види мистецтва, так і через міжособистісну арт-комунікаційну взаємодію, ґрунтовану на міждисциплінарній інтеграції мистецтв. Визначено ціннісні основи комунікації через мистецтво та можливості реконструкції сучасної підготовки фахівців мистецько-педагогічного профілю задля розширення меж їхньої майбутньої професійної діяльності з огляду на сьогоденні виклики та потреби. Доведено принципову значущість інтеграційно-міждисциплінарного підходу для набуття фахівцями мистецького профілю здатності до арт-комунікаційної взаємодії. Подано авторське розуміння поняття «арт-комунікації» огляду на багатоаспектність досліджуваного феномена та множинність художньо-комунікаційної взаємодії через мистецтво, поєднання різновидів якого ґрунтується на інтеграційно-міждисциплінарному підході, що значно розширює спектр розуміння категорії «художня комунікація» у контексті реконструкції сучасної підготовки фахівців мистецького та розширення меж професійної діяльності майбутніх фахівців мистецького профілю.

Перспективи подальших розвідок у досліджуваному напрямку пов’язані з обґрунтуванням теоретико-методологічних засад концепції розвитку арт-комунікаційної компетентності у фахівців мистецького профілю як стратегічного напрямку оновлення мистецько-педагогічної освіти.

Посилання

Аксіологія освіти в сфері комунікативної культури: ціннісні акценти; комунікативні тенденції; дистанційний формат: Навчально-методичний посібник. За загальною редакцією С. Хрипко. Київ. НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. С.7 –21.
Aндpyщeнкo B. Пpo кoнцeптyaльнi зacaди фiлocoфiï ocвiти. Hoвa пapaдигмa: aльмaнax нayк. пpaць. HПУ iмeнi M.П. Дpaгoмaнoвa. 2004. Bип. 36. C. 8 –20.
Боблієнко О. Формування поліхудожньої компетентності майбутнього вчителя музики у процесі фахової підготовки. Автореферат дисертації… канд. пед. наук. Вінниця, 2013. 20 с.
Бутенко Н. Комунікативні процеси у навчанні: Підручник. Київ. КНЕУ. 2007. 383 с.
Василенко С. Творча спадщина Оксани Рудницької як джерело інноваціних ідей. Інноваційна педагогіка. Випуск 37. Київ. 2021. С. 18.
Кічук Н. Інтеграція мистецтва як підґрунтя збагачення креативності здобувачів вищої педагогічної освіти. Професійна підготовка фахівців мистецько-педагогічного профілю: теорія і практика: колективна монографія. Ізмаїл. ІДГУ. 2022. С. 15 –26
Козир А., Дубьюк Н. Аксіологічна концепція мистецького навчання студентів факультету мистецтв. Науковий часопис НПУ ім. Н.П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. Київ. 2022. С. 8–14.
Лупак Н. Художня комунікація в площині мистецької освіти: теорія, пратика, інновації. Теорія художньої освіти та виховання. Мистецтво та освіта. 2019. №1 (91). С.6 –11.
Лупак Н., Водяний Б. Мистецька освіта в Україні: комунікативний аспект. Science Review 8 (25). 2019. С. 24 –29
Падалка Г. Трансфесійна підготовка фахівців у системі вищої мистецької освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. Вип. 28. Київ. Вид-во Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2022. С. 3–7
Падалка Г. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін). Київ. Освіта України. 2008. 274 с.
Рудницька О. Педагогіка мистецтва: пошуки і перспективи. Професійна освіта: педагогіка і психологія: Українсько-польський щорічник. Київ- Ченстохова, 2000. Вип. ІІ. С. 233–245.
Shannon K. The Psychology of Communication. Access mode: https://study.com/learn/lesson/shannon-weaver-model-communication-theory-parts-transmission-model.html
Опубліковано
2023-08-29
Як цитувати
Растригіна, А. М. (2023). ЦІННІСНІ ОСНОВИ АРТ-КОМУНІКАЦІЙ У МИСТЕЦЬКО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ: ІНТЕГРАЦІЙНО-МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ДИСКУРС. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (209), 86-92. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-86-92