МОНІТОРИНГОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ В ЦДУ ІМ. В. ВИННИЧЕНКА: НАБУТИЙ ДОСВІД, СУЧАСНИЙ СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ

  • Наталя Олексіївна Пасічник Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-0923-9486
  • Людмила Іванівна Яременко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-1167-8744
Ключові слова: якість освіти, моніторинг, моніторингові дослідження якості освіти, внутрішня система забезпечення якості освіти, освітні вимірювання

Анотація

У статті розглядається процес становлення, поточний стан і визначаються перспективи моніторингових досліджень якості освіти у Центральноукраїнському державному університеті імені Володимира Винниченка. Актуальність цієї тематики зумовлена необхідністю підвищення якості вищої освіти, що має не лише освітній чи педагогічний, а й соціальний, політичний та управлінський контекст. Важливою складовою забезпечення якості вищої освіти в межах університету є розбудова ефективної системи внутрішнього моніторингу якості освіти.

Організація дієвого внутрішнього моніторингу є складним завданням, проте його становлення й реалізація в межах університету проходила результативно завдяки успішній участі викладачів навчального закладу у міжнародному проєкті «Освітні вимірювання адаптовані до стандартів ЄС» (“Educational Measurements Adapted to EU Standards”, TEMPUS IV, 2009–2012). У результаті проєкту було здійснено підготовку науково-педагогічних працівників до викладання курсів у галузі освітніх вимірювань і моніторингу якості освітньої діяльності й запроваджено підготовку магістрів з освітніх вимірювань. Викладачі, які були задіяні в цьому проєкті, залучені до проведення моніторингових досліджень якості освіти в університеті.

Моніторинг освітньої діяльності в ЦДУ ім. В. Винниченка здійснюється відділом забезпечення якості та цифрового супроводу освіти методом анкетного опитування за допомогою веборієнтованої системи LimeSurvey. Моніторингові дослідження вибудовуються на базових принципах моніторингу, мають студентоцентрований характер, залежно від мети моніторингових опитувань поділяться на різні види (первинне, діагностичне, підсумкове). Участь здобувачів освіти в опитуваннях є добровільною та анонімною і ґрунтується на засадах відповідальності студентів і їхній академічній доброчесності. Основні результати цих локальних моніторингових досліджень якості освіти регулярно оприлюднюються на офіційному веб-сайті університету, аналізуються освітніми менеджерами різних ланок закладу вищої освіти й виступають основою для прийняття управлінських рішень. Перспективними напрямами моніторингових досліджень якості освіти в університеті є урізноманітнення тематики моніторингу, забезпечення публічності й прозорості інформації про його результати та посилення взаємозв’язку між результатами моніторингових досліджень якості освіти та прийняттям управлінських рішень.

Посилання

Вимірювання в освіті: Підручник. За редакцією О.В. Авраменко. Кіровоград: Лисенко В.Ф., 2011. 360 с.
Воробйова О. Система забезпечення якостi освiти: український досвід. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 29. том 1. 2020 С. 259–264.
Воробйова О.П. Особливості використання систем управління якості ISO у галузі вищої освіти. Вісник Черкаського університету. 2019. № 1. С. 200–204
Вступ до освітніх вимірювань: понятійний апарат та статистичні методи Вимірювання в освіті: Підручник. Авраменко О.В., Лутченко Л.І., Паращук С.Д., Рєзіна О.В. Кіровоград: Лисенко В.Ф., 2011. С.30–83.
Гринюк С.П., Заслужена А.А. Моніторингові дослідження у галузі вищої освіти: національний та наднаціональний виміри. Вісник післядипломної освіти. Випуск 13(42). Серія «Педагогічні науки». 2020. С. 38–58.
Закон України «Про вищу освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Ковальчук Ю. О. Теорія освітніх вимірювань. Ніжин: Видавець ПП Лисенко М. М., 2012. 200 с.
Конструювання тестів. Курс лекцій: навч. посіб. Кухар Л.О., Сергієнко В.П. Луцьк, 2010. 182 с.
Лутченко Л.І., Пасічник Н.О. Основи педагогічного оцінювання: навчально-методичний посібник. Кіровоград: Лисенко В.Ф., 2012. 72 с.
Пасічник Н.О. Моніторинг якості освіти як комплексне оцінювання освітнього процесу. Наукові записки. Випуск 121. Серія: Педагогічні науки. Частина І. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2013. С. 50 – 55
Пасічник Н.О., Рєзіна О.В. Моніторинг якості освіти. Вимірювання в освіті: Підручник. За ред. О.В. Авраменко. Кіровоград: Лисенко В.Ф., 2011. С. 285–308.
Система забезпечення якості освіти в Україні: розвиток на засадах європейських стандартів та рекомендацій: посібник. За ред. В. Кухарського, О. Осередчук. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2018. 248 с.
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text
Теоретико-методичні засади забезпечення якості освіти: монографія. За заг. ред. д.держ.упр., проф. Д.В. Карамишева. Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2020. 180 с.
Федорченко Ю. Про моніторинг процедур оцінювання та забезпечення якості освіти. URL: http://education‐ua.org/ua/articles/910‐pro‐monitoring‐protsedur‐otsinyuvannya‐ta‐zabezpechennya‐yakosti‐osviti
Опубліковано
2023-08-29
Як цитувати
Пасічник, Н. О., & Яременко, Л. І. (2023). МОНІТОРИНГОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ В ЦДУ ІМ. В. ВИННИЧЕНКА: НАБУТИЙ ДОСВІД, СУЧАСНИЙ СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (209), 75-80. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-75-80