ПРИНЦИПИ ПУБЛІЧНО-ГРОМАДСЬКОГО УПРАВЛІННЯ У ВИЩІЙ ОСВІТІ В КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Ключові слова: публічно-громадське управління, стратегічний розвиток, управлінська спроможність, принципи публічно-громадського управління у вищій освіті, забезпечення ефективності освітньої діяльності

Анотація

 

У статті проаналізовано принципи належного корпоративного управління (Good Corporate Governance); належного управління університетами (good university governance) (зокрема ті, які було розроблено Комітетом кафедр університетів Великої Британії (Commitee of University Chairs), Університетом Голдсміта у Лондоні (Goldsmith University of London), Університетом Торонто (University of Toronto), Асоціаціацією університетів Нідерландів (Association of Universities of the Netherlands), університетами та коледжами Англії, Уельсу та Північної Ірландії (Universities and Colleges in England, Wales and Northern Ireland); принципи, які було виокремлено на перетині феноменів належного управління університетами та належного корпоративного управління; принципи державно-громадського управління освітою. Проаналізовано практики належного управління університетами країн Організації економічного співробітництва і розвитку (OECD).

На основі представленого аналізу теоретично обґрунтовано принципи публічно-громадського управління у вищій освіті в контексті забезпечення ефективності освітньої діяльності: принцип залученості (забезпечення доцільної та значущої залученості до процесу управління всіх стейкхолдерів); орієнтованості на консенсус (забезпечення спільних інтересів всіх суб’єктів управління); ефективності (максимально ефективне використання ресурсів з огляду на питання сталості та захисту довкілля з орієнтацією на досягнення оптимальних результатів); оптимальності та релевантної моделі (найбільш оптимальне використання ресурсів, створення оптимальної інфраструктури управління); забезпечення сталості (спрямованість на довгостроковий стратегічний розвиток, узгодженість стратегічних пріоритетів та візії з інтересами всіх стейкхолдерів, ефективний контроль та управління ризиками); лідерства (чутливого до контексту, доброчесного, взаємодіючого, спрямованого на реалізацію місії та візії університету).

Посилання

Бородієнко О. В. Сутність феномену публічно-громадського управління університетом в контексті забезпечення ефективності освітньої діяльності. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка. 2022. Випуск 206. URL: https://pednauk.cuspu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/1304 (дата звернення: 04.07. 2023).
Бородієнко О. В. Публічно-громадське управління університетом у контексті забезпечення ефективності освітньої діяльності та в умовах воєнного стану і післявоєнного відновлення країни. О. Бородієнко, Ю. Вітренко, В. Ворона, М. Дебич, О. Паламарчук, О. Слюсаренко, Ж. Таланова. Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду щодо політики та механізмів забезпечення ефективності освітньої діяльності в університетах: аналітичні матеріали (частина ІІ) (препринт). Інститут вищої освіти НАПН України. 2022. URL: http://lib.iitta.gov.ua/736190/ (дата звернення: 23.08.2023).
Шоробура І. М. Принципи державно-громадського управління освітою як основного напряму демократизації освітньої політики. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70, Т. 4. URL: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.70-4.11 (дата звернення: 21.06.2023).
Code for Good Governance in Dutch Universities. Association of Universities of the Netherlands: веб-сайт. URL: https://www.universiteitenvannederland.nl/files/documenten/Domeinen/Governance/VSNU_CodeGoodGovernance_English_definitief_04122019.pdf (дата звернення 07.07.2023).
Fatmasari R. Good University Governance, Is It Necessary? Asian Journal of Education and e-Learning. 2017. Volume 05, Issue 03. URL: file:///Users/sasha/Downloads/admin,+3_Good+University+Governance,+Is+It+Necessary.pdf (дата звернення: 17.06.2023).
G20/OECD Principles of Corporate Governance. OECD Publishing. Paris. 2020. URL: http://dx.doi.org/10.1787/9789264236882-en (дата звернення 17.04.2023). [in English]
Guide for Members of Governing Bodies of Universities and Colleges in England, Wales and Northern Ireland. Committee of University Chairmen. 2020. URL: https://dera.ioe.ac.uk/id/eprint/4503/2/01_20.pdf (дата звернення 22.03.2023).
Hénard F., Mitterle A. Governance and quality guidelines in Higher Education. A review of governance arrangements and quality assurance guidelines. OECD. URL: https://www.oecd.org/education/imhe/46064461.pdf (дата звернення 23.05.2023).
Hermawan A. Building Good University Governance in Universities in Indonesia. 3rd A4-PFMC. URL: http://repository.unpas.ac.id/50980/1/Artikel%20Pak%20Atang.pdf (дата звернення 19.05.2023).
Martono M., Nurkh A., Pramusinto H., Afsari N., & Arham A. The Relationship of Good University Governance and Student Satisfaction. International Journal of Higher Education. 2020. Vol. 9, No. 1. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n1p1 (дата звернення 17.08.2023).
Principles of Good Governance. University of Toronto Governing Council: веб-сайт. URL: https://governingcouncil.utoronto.ca/system/files/import-files/principles7288.pdf (дата звернення 30.06.2023).
Principles of Governance. Goldsmith University of London: веб-сайт. URL: https://www.gold.ac.uk/governance/guide/principles/ (дата звернення 11.04.2023).
Sabandar S., Tawe A., Musa C.I. The Implementation of Good University Governance in the Private Universities in Makassar (Indonesia). Revista Espacios. 2019. Vol. 39 (No 02). URL: https://www.revistaespacios.com/a18v39n02/a18v39n02p08.pdf (дата звернення: 05.01.2023).
The Higher Education Code of Governance. Committee of University Chairs. 2020. URL: https://www.universitychairs.ac.uk/wp-content/files/2018/06/CUC-HE-Code-of-Governance-publication-final.pdf (дата звернення 22.03.2023).
Опубліковано
2023-08-29
Як цитувати
Бородієнко, О. В. (2023). ПРИНЦИПИ ПУБЛІЧНО-ГРОМАДСЬКОГО УПРАВЛІННЯ У ВИЩІЙ ОСВІТІ В КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (209), 22-29. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-22-29