ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті виписано актуальні питання професійної підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти. Потреба в професійній підготовці педагогічних працівників закладів дошкільної освіти зумовлює розробку нових підходів до технологій та методик професійної підготовки майбутніх фахівців. Невід’ємною складовою професійної підготовки майбутніх вихователів є формування професійних якостей. Підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти розглядається як багатофакторна структура, головне завдання якої полягає в набутті кожним студентом особистісного сенсу діяльності, формуванні професійної майстерності, постійно зростаючого інтересу до роботи з дітьми та їх батьками, а також у розвитку успішності в діяльності. Якісна підготовка педагога закладу дошкільної освіти включає міждисциплінарну і внутрішньодисциплінарну інтеграцію, реалізацію особистісно-діяльнісного і системного підходів. Зроблено аналіз підходів до організації освітнього процесу в закладах вищої педагогічної освіти. Професійна підготовка майбутнього фахівця у закладі освіти здійснюється у педагогічному процесі і включає в себе наступні компоненти, що проаналізовані у статті. Засадничими принципами підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти та вчителів початкової школи в світлі концепції освіти дітей раннього та дошкільного віку та концепції Нової української школи визначено положення таких підходів: гуманістичного; аксіологічного; міждисциплінарного; особистісно орієнтованого; технологічного; діяльнісного; компетентнісного. Підготовка педагогів дошкільного профілю характеризується наявністю двох способів інтеграції: горизонтальної та вертикальної. Подальшого розгляду потребують питання організації процесу навчання в межах андрагогічного підходу.
Посилання
Аніщук А. М. Професійна підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Професійна підготовка. Психолого-педагогічні науки. 2020. № 4. 59–67.
Бєлєнька Г. В. Формування професійної компетентності майбутніх вихователів дошкільного віку в умовах університетської освіти. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» / за заг. ред. Є. І. Коваленко. Ніжин: НДУ ім. М.Гоголя, 2012. № 4. С. 114–119.
Богініч О. Л. Шляхи вдосконалення системи підготовки фахівців дошкільної освіти. Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку. 2008. Вип. 1. C. 23–25.
Борова В. Є., Ілюк Л. В., Кирилович О. Ф., Красовська О. О., Максимчук Н. С., Марчук О. О., Мельничук Л. Б., Мисько І. П., Міськова Н. М., Пагута Т. І., Петрук О. М., Сойко І. М., Хом’як О. А., Шкабаріна М. А. Теорія і практика професійної підготовки майбутніх педагогів закладів дошкільної освіти та початкової школи в умовах ступеневого навчання. Монографія / за заг. ред. О. О. Красовська. Рівне : О. Зень, 2021. 560 с.
Калічак Ю. Формування компетентності вихователя закладів дошкільної освіти в процесі професійної підготовки. Молодь і ринок. 2018. №6 (161). 2018. С. 65–70.
Кузьмінський А. І., Омеляненко В. Л. Педагогіка : підручник. К. : Знання-Прес, 2003. 418 с.
Лугіна О. В. Підготовка майбутніх вихователів у системі дошкільної освіти України: теоретичний аспект. Вісник Черкаського університету. 2017. Вип. № 2. С. 88–92.
Харківська А. І. Розвиток комунікативної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти в умовах магістратури. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії з галузі знань 01 Освіта/Педагогіка за спеціальністю 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями). Українська інженерно-педагогічна академія, Харків, 2021. 282 с.
Чаговець А. Сучасна професійна підготовка майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Теоретичний аспект. Обрії. 2015. № 1(40). С. 99–10.