ЕТАПИ РОБОТИ НАД ЯКІСТЮ ТЕМБРОВОГО ЗВУЧАННЯ ВОКАЛЬНОГО АНСАМБЛЯ
Анотація
Стаття присвячена проблемі організації методичної роботи педагога над якістю тембрового звучання вокального ансамблю в залежності від рівня розвитку вокальних навичок співаків. Автор вважає, що вокальні вміння та навички, сформовані у співаків на попередніх етапах навчання, вимагають закріплення у процесі постійного тренування та вдосконалення у подальшій самостійній та професійній діяльності.
Сьогодні вокальне мистецтво займає великий простір в музичному житті суспільства, тому таким сталим є інтерес науковців до означеного феномену, у зв’язку з чим виникає гостра потреба у вивченні процесів становлення й розвитку ансамблевого вокального мистецтва, специфіки вокального виконавства і вокальної педагогіки. Лише за цих умов вивчення вокально-виконавських і професійно-педагогічних особливостей вокального ансамблевого співу буде найповнішим.
З появою аудіо-, відео-, комп’ютерної техніки, зміцнюється тенденція вокального мистецтва до театралізації і видовищності. Вокал, пластика, хореографія, слово, поєднуються єдиною драматургією і оформлюються світлом, декораціями і різними технічними ефектами. Стрімке збільшення різних течій, стилів та напрямків вокального мистецтва вимагає аналізу, систематизації та узагальнення основних явищ цих процесів, створення професійного підходу до них. В цих умовах актуальним є не тільки розвиток та збереження голосу, а й розширення його технічних можливостей і художніх якостей.
В наш час сольний і ансамблевий спів є популярними жанрами музичної виконавської творчості і мають величезний вплив на свідомість слухачів, їх почуття та інтереси, а у виконавців є засобом розвитку творчих якостей особистості.
Основна мета занять у класі вокального ансамблю – формування співочої культури студентів, розвиток естетичного смаку, вокальних і слухових навичок, музичних здібностей, емоційної сфери, артистизму, навичок емоційної виразності виконання, виховання потреби й готовності до педагогічної та концертно-виконавської діяльності тощо.
Посилання
Василенко Л. М. Гедоністичні засади вокальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва: теорія та методика: Монографія. К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. 336 с.
Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Видання друге, доповнене й виправлене. Рівне: Вид-во «Волинські обереги», 2011. 552 с.
Загальна психологія: підручник для студ. вищ. навч. закл. [О. В. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук та ін.]. К.: Либідь, 2005. 463 с.
Козир А. В. Професійна майстерність учителів музики: теорія і практика формування в системі багаторівневої освіти: [монографія]. К.: НПУ імені М.Драгоманова, 2008. 378 с.
Лабінцева Л. П. Формування вокально-хорової майстерності в процесі фахової підготовки майбутніх учителів музики: автореф. дис канд. пед. наук : 13.00.04. Луганськ, 2007. 22 с.
Паньків Л. І. Особливості підготовки майбутнього вчителя до керівництва музичними колективами школярів. Наукові записки: зб. наук. статей. К.: НПУ, 2003. Вип. 52. С. 101–110.
Сіренко Т. М. Деякі аспекти розвитку творчої активності в класі вокалу. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Ч.ІІ. Луганськ: Вид. ЛДПУ, 2011. С. 149–153.
Сунь Лінян. Особливості диригентсько-хорової підготовки майбутніх учителів музики. Гуманізація навчально-виховного процесу: Збірник наукових праць [за заг. ред. проф. В. І. Сипченка]. Вип. LXXV. Слов’янськ: ДДПУ, 2016. С. 50–56.
Тоцька Л. О. Методичні засади удосконалення вокальної підготовки майбутніх учителів музики: автореф. дис... на здобуття вченого ступеня канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2010. 21 с.
Ху Маньлі. Формування готовності майбутнього вчителя музики до керівництва вокальним ансамблем. Гуманізація навчально-виховного процесу: зб. наук. праць. № 3 (77). Харків: ТОВ «Видавництво НТМТ», 2016. С. 66–72.