ФОРМУВАННЯ ЗМІСТУ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ У ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХХ – ПЕРШІЙ ЧВЕРТІ ХХІ СТ.
Анотація
У статті досліджено особливості формування змісту освіти дорослих у Великій Британії в другій половині ХХ – першій чверті ХХІ століття. Автором визначено, що важливого значення в системі сучасних процесів глобалізації, інтеграції та інформатизації суспільства набуває освіта дорослих. Тому її нова роль визначається підвищенням її суспільної цінності, змінами в умовах діяльності людей упродовж усього життя, а також відповідними віковими, психологічними, соціальними особливостями дорослих. Так як поняття освіти дорослих слід розглядати як досить специфічний процес життєвого розвитку людини, що відбувається впродовж усього її життя, швидкоплинність змін у сучасному суспільстві об’єктивно зумовило необхідність формування та становлення особистості, здатної до адекватного сприйняття та творення таких змін як природної норми. Тому адаптація до таких змін неможлива без задоволення освітніх потреб людини впродовж всього її життя. Також у статті відзначено, що у Великій Британії важливими і функціонально пов’язаними частинами системи освіти дорослих являється формальна та неформальна освіта. Зокрема, формальну освіту надають вищі навчальні заклади, а саме: університети, навчальні заклади подальшої освіти, політехнікуми, коледжі. Неформальна освіта дорослих забезпечується навчальними асоціаціями, національними організаціями освіти. Найбільш прогресивним підходом в освіті дорослих у Великій Британії являється інформаційний. Використання мультимедійних технологій мотивує нову парадигму в освітніх методиках та стратегіях, що, в свою чергу, потребує нових підходів, форм навчання та інноваційних способів передання навчальних матеріалів дорослим людям, що навчаються. Більше того, функціонування інтернету розширило можливості навчання в межах глобальної перспективи, а також надало навчаючим допуску до освітніх ресурсів та інформації в усьому світі.
Дослідження показали, що у ХХІ столітті у Великій Британії відбувається інтенсивний розвиток та впровадження сучасних інформаційних технологій в різні сфери життя суспільства, в тому числі і науку та освіту. Україна робить досить потужні кроки до входження у світовий інформаційний простір. Адже сучасна освіта дорослих неможлива без функціонування системи дистанційного навчання, мережі електронних бібліотек, впровадження інформаційних технологій в сферу наукових досліджень і навчання, а також спеціалізованої науково-освітньої комп’ютерної мережі, яку розглядають як базову для створення українського науковоосвітнього порталу
Посилання
Брандибура Ю. Професійна підготовка фахівців з політологіі: досвід Англії та Уельсу: монографія. Львів: ВД: Панорама. 2018. 152 с.
Волярська О. С. Професійна підготовка безробітних: зарубіжні та вітчизняні тенденції. Порівняльна професійна педагогіка. 2015. Т. 5. Вип. 2. С. 170–175.
Григор’єва Т. Ю. Особливості викладацької діяльності в навчальних закладах для дорослих: зб. наук. пр. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2006. Вип. 10. С. 296–299.
Коваленко С. М. Тенденції розвитку освіти дорослих в Англії (остання чверть ХХ – початок ХХІ ст.): дис канд. пед. наук. Житомир, 2005. 235 с.
Михайліченко М. Формування громадянської компетентності майбутніх учителів предметів гуманітарного циклу. Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04. «Теорія і методика професійної освіти». Кіровоград, 2012. 20 с.
Підвисоцький Р. Високі технологіі – дистанційно: Болонський процес// Демократична Україна. 2004. № 39. С. 6–14.
Товканець Г. В. Розвиток економічної освіти у вищій школі Чехії і Словаччини у ХХ столітті: дис д-ра пед. наук. Київ, 2014. 515 с.
Третько В. В. Зміст освітніх програм професійної підготовки магістрів міжнародних відносин в університетах Великої Британії. Науковий журнал Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. Вид. відділ ЧНУ імені Богдана Хмельницького. Черкаси, 2012. С. 91–94.
Key Competences for Lifelong Learning european Refence Framework. Luxemborg: Office for Official Publications of the European Communities. 2007.