КРИТЕРІЇ СФОРМОВАНОСТІ ХУДОЖНЬО-КОМУНІКАТИВНОЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
Анотація
У статті здійснюється аналіз наукових праць з проблеми дослідження, що дало змогу визначити художньо-комунікативну готовність майбутнього викладача музичного мистецтва як передумову здійснення цілеспрямованої та ефективної діяльності, як складне, багатофункціональне, інтегративне, професійно особистісне утворення, котре, з одного боку, виявляється як здатність майбутнього фахівця адекватно сприймати та інтерпретувати художньо-образний зміст музичного твору, здійснювати художній діалог з автором твору, а з іншого, – спрямувати художній діалог на учня, на аудиторію, залучити суб’єктів спілкування у процес художньої комунікації, сприяти розвитку особистісно-творчих якостей, емоційно-ціннісного ставлення до навколишнього світу і самого себе.
Формування художньо-комунікативної готовності майбутнього викладача музичного мистецтва – це керований процес, що передбачає оволодіння майбутніми фахівцями знаннями, вміннями, інноваційними формами та методами навчання, котрі забезпечать можливість продуктивно здійснювати професійну діяльність.
Відповідно структурі готовності визначено та схарактеризовано критерії сформованості художньо-комунікативної готовності майбутнього викладача музичного мистецтва, а саме: ціннісно-мотиваційний, когнітивно-інтелектуальний, операційно- комунікативний, рефлексивно-вольовий.
Встановлено, що художньо-комунікативна готовність передбачає позитивну установку майбутніх фахівців на здійснення майбутньої професійної діяльності; характеризується загально художньою ерудованістю, освіченістю, музично-теоретичною і музично-виконавською компетентністю, сценічно-виконавською культурою майбутніх фахівців; здатністю встановлювати художній діалог з автором, самим собою, учнями, аудиторією, володіти технікою художньо-педагогічного спілкування, професійно значущими особистісними якостями, зокрема, комунікативністю, креативністю, здатністю до емпатії та рефлексії, критичним мисленням, культурою художнього сприйняття, що ефективно реалізуються й формуються у художньо-інтерпретаційній діяльності.
Посилання
Бех І. Д. Особистість у просторі духовного розвитку : навчальний посібник. К., 2012. 256 с.
Масол Л. М. Загальна мистецька освіта: теорія і практика. К., 2006. 432 с.
Олексюк О. М. Музична педагогіка : навч. посіб. К., 2006. 188 с.
Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва. К., 2008. 274 с.
Ростовський О. Я. Педагогіка музичного сприймання : навч.-метод. посіб. К., 1997. 248 с.
Рудницька О. П. Сприйняття музики і педагогічна культура вчителя. К. 1992. 96 с.
Стратан-Артишкова Т.Б. Творчо-виконавська підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва: теорія і практика: монографія. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. 440 с.
Шевцова О.Б. Художньо-діалогова взаємодія у формуванні музично-виконавської компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва. Theoretical and practical aspects of modern scientific research: збірник наукових праць «ΛΌГOΣ» з матеріалами І Міжнародної науково-практичної конференції (Т.2), м. Сеул, 30 квітня 2021 р. Вінниця-Сеул: Європейська наукова платформа, Case Co., Ltd., 2021. 230c. C.107–109.