КАТЕГОРІЯ ОСВІТИ ЯК КАТЕГОРІЯ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬНОГО БУТТЯ

Ключові слова: освіта, категорія, дефініція, методологія освіти, законодавство України, трансформації, глобалізаційні процеси, сучасні підходи

Анотація

Аналіз сучасного стану освіти, її функцій в умовах глобалізаційних процесів та трансформацій, що відбуваються в XXI столітті на міждержавних рівнях взагалі і всередині самих держав дають підстави стверджувати про нове розуміння суті освіти як інтегральної категорії та її функцій в плані формування креативної особистості, її життєдіяльності, розвитку суспільства і держави, подальшого вдосконалення міждержавних відносин, людської цивілізації.

Аналізуючи дану проблему автор дослідження стверджує що освіта – наріжний камінь у фундаменті життєдіяльності людини, суспільства, держави, людської цивілізації, тобто нашого буття. Сьогодні вона вирішує нагальну проблему – збереження людської цивілізації.

Розкрито сучасне розуміння ролі та функцій освіти через призму трансформацій в умовах глобалізаційних процесів та закріплення даної категорії в законодавстві України як категорії життєдіяльності людини, суспільного буття.

Усвідомити реальність стану реформ вітчизняної освіти та іі завдань на всеукраїнському рівні сьогодні – це водночас і велика проблема, і життєва необхідність ще більша проблема – практична реалізація суті освіти.

До цього всього долучається і головна проблема – розуміння сутності освіти, як доцентрової сили, її функцій для цивілізаційного розвитку людства на рівні суб’єктів освітнього процесу, батьків та особливо на рівні державної політики в галузі освіти, не лише приймаючи відповідне законодавство, а й усвідомити відповідальність за вчинені дії, за його ефективну реалізацію, створюючи й матеріально-технічну базу та умови для педагогів, підвищення авторитету професії педагога, його захисту, а також відбору у ЗВО і підготовки вчителів з кращих випускників шкіл. Тут наявний броунівський рух.

Проблема нового розуміння суті і функцій освіти в наш час хоча й архіважлива, але на різних рівнях не до кінця усвідомлена і не стала переконанням її значення. Тому при розгляді педагогічної категорії освіти як інтегрованої категорії, категорії життєдіяльності людини і суспільного буття виникає багато дотичних проблем котрі системо і в комплексі повинні вирішуватися. При цьому не треба забувати теоретико-методологічні засади дотичних наук до освіти, суспільства, держави, прав людини як найбільшої цінності.

Посилання

Андрущенко В.П. Лутай В.С. Філософія освіти в Україні: стан, проблеми та перспективи розвитку. Наукові записки АН ВШ України. Вип. 6. 2004. С. 59-72.

Базалук О.О., Юхименко Н. Філософія освіти. К.: Кондор. 2010. 164 с.

Клепко С.Ф. Філософія освіти в європейському контексті. Полтава: ПОППО, 2006. 328 с.

Сухомлинський В.О. Вибрані твори. У 5 т. К.: Рад школа,1976-1977. T. 2.

Гегель Г.В. Феноменологія духу. Твори в 14 т. К., 1956. Т. 4.

Шелер М. Форми знання і освіти. Вибр. твори. К., 1994.

Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 року N 2145-VIII / Відомості Верховної Ради. 2017. N 38-39. Ст. 380.

Про вищу освіту: Закон України від 1 липня 2014 року N 1556-VII / Відомості Верховної Ради. 2014. N. 37-38. Ст. 2004.

Русова С. Націоналізація школи. Рідна школа. 1992. №2.

Туряниця В.В. Духнович духу додає. Навч. посібник. Ужгород: Вид.-во Ужгородського національного університету, 2006. 104 с.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Туряниця, В. В. (2022). КАТЕГОРІЯ ОСВІТИ ЯК КАТЕГОРІЯ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬНОГО БУТТЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 327-330. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-327-330