ЗНАЧИМІСТЬ І СТРУКТУРА ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ (ФАХОВОЇ) КОМПЕТЕНТНОСТІ У СЛУХАЧІВ ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ МЕТОДОМ «КОМАНДНОГО НАВЧАННЯ»
Анотація
Одним із важливих завдань яке стоїть перед вищими військовими навчальними закладами (далі – ВВНЗ) на сучасному етапі сьогодення є якісна професійна підготовка офіцерів командного та штабного складу для військових бригад і підрозділів, психологічно готових і здатних професійно та компетентно виконувати свої службові завдання. Для цього необхідно реалізовувати ефективні освітні програми, здійснювати постійний моніторинг служби випускників у військах і на цій основі вчасно вносити корективи до навчальних програм, удосконалювати освітні технології.
Головним критерієм оцінки якості навчання має стати вміння професійно діяти в реальних умовах бойової обстановки. Осмислення змін, що відбуваються в характері збройної боротьби є основою для вибору оптимальних шляхів будівництва
Збройних Сил в інтересах забезпечення воєнної безпеки нашої країни. Тому пріоритетними завданнями Міністерства оборони України є формування нового офіцера, розробка нових програм навчання, створення сучасної мережі військових вишів, нарощування військово-наукового потенціалу Серед дисциплін, що вивчаються у військових вишах, професійна (фахова) підготовка є основною, тому, що визначає здатність випускника виконувати завдання відповідно до посадового призначення, що істотно підвищує роль і місце професійної (фахової) підготовки у військовій освіті випускників.
Підвищення ролі професійної (фахової) підготовки майбутніх офіцерів пов’язане з тим, що в процесі проведення різних видів занять з фахових дисциплін, моделюються різні галузі професійної діяльності майбутніх офіцерів. Саме на заняттях з професійної (фахової) підготовки майбутніх офіцерів набувають навичок роботи на постах спостереження, відпрацьовують питання бойового застосування підрозділів у різних умовах обстановки, організації та ведення інформаційної роботи, виконують посадові та спеціальні обов'язки за первинними офіцерськими посадами.
Під час застосування методу «командного навчання» у майбутніх офіцерів закріплюються знання, отримані ними на лекціях і семінарських заняттях. Одночасно з цим формуються навички збору, систематизації та узагальнення різнорідної інформації, необхідної для прийняття рішень, виробляються навички роботи в групі, вироблення спільних рішень на застосування підрозділів з використанням прийомів групового мислення. На груповій вправі, як правило, всі майбутні офіцери діють в одній і тій самій ролі, виконуючи функції певної посадової особи.
Професійна (фахова) підготовка випускників є вищою формою процесу формування професійної компетентності майбутніх офіцерів, яка надає змогу практично готувати майбутніх офіцерів до організації та ведення бойової роботи у різних умовах обстановки. Вони виконують під час навчання обов'язки командирів підрозділів, бригад та інших посадових осіб відповідно до задуму підготовки. Під час професійної (фахової) підготовки не тільки закріплюються знання і навички, отримані майбутніми офіцерами на інших заняттях, а й загартовується їхня воля, формуються організаторські та творчі здібності, виробляється витривалість, зміцнюється емоційно-вольова стійкість. майбутні офіцери адаптуються до умов польового життя.
У процесі занять з професійної (фахової) підготовки майбутніх офіцерів формуються вміння правильно ухвалювати рішення в умовах неповної або недостатньо достовірної інформації, оцінювати ефективність прийнятих рішень; встановлювати зв’язки між різними сферами майбутньої професійної діяльності, також абстрактно й образно мислити, що становить основу ефективного застосування системного підходу для дослідження процесів і явищ.
Досвід бойового застосування різних видів і родів військ ЗС України у локальних збройних конфліктах АТО (ООС) свідчить про недостатню підготовленість випускників військових вишів до дій у складних, нестандартних умовах бойової обстановки. Відзначаються їхні низькі вміння та навички оперативно реагувати на динамічно мінливу обстановку, тактику дій противника, застосування ним сучасних форм і способів ведення збройної боротьби.
Особливо наочно прогалини в системі професійної підготовки майбутніх офіцерів проявилися під час бойових дій з вторгненням збройної агресії рф.
Проведене дослідження засвідчило, що в сучасних умовах не повноцінно функціонує селективна (роздільна) система відбору офіцерських кадрів у військових вишах, яка повинна опиратися на особистий військовий, викладацький і науково-дослідницький досвід офіцерів.
Посилання
Ващук О. Обґрунтування доцільності інтегративного підходу у процесі формування готовності вчителів до розвитку академічної обдарованості старшокласників. Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія та практика: зб. наук. праць. К.: Інститут обдарованої дитини, 2012. Вип. 8. 434с.
Веремьев А., Тороп Ю. Силы специальных операций сухопутных войск США. Армейский сборник. 2011. № 5. С. 37–43.
Галета Я. Психолого-педагогічні аспекти управління. Наукові записки. Кропивницький, 2022. № 204. С. 20–24.
Головань М. Модель формування дослідницької компетентності майбутніх фахівців у процесі професійної підготовки. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми: Сум ДПУ імені А. С. Макаренка, 2012. № 5 (23). С. 196–205
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. К.: Либідь, 1997. 375 с.
Кудін А. Особливості підготовки фахівців у вищих навчальних закладах ФРН. Вища школа. 2006. № 4. С. 51–58.
Модернізація педагогічної освіти в європейському та євроатлантичному освітньому просторі: [монографія]. Київ: Педагогічна думка, 2011. 232 с.
Сарафанюк Е. Педагогічні умови підвищення якості загальновійськової підготовки курсантів вищих військових навчальних закладів з використанням віртуального моделювання: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Одеса, 2005. 22 с.
Скворцов И. Ушинский как педагог – публицист. Вестник воспитания. 1894. № 7. С. 182–199.