ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ У ПРОЦЕСІ ВОЛОНТЕРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
У статті на основі теоретичного аналізу наукових досліджень визначено педагогічні умови, необхідні для формування здоров’язбережувальної компетентності студентської молоді у процесі волонтерської діяльності.
Проблема здоров’язбереження серед дітей та молоді є однією з найбільш актуальних як наслідок сучасних соціально- економічних викликів. Проте у наукових доробках недостатньо уваги приділено механізму впровадження здоров’язбережувальних технологій в освітньому процесі різних закладів освіти, зокрема, шляхом неформальної, інформальної освіти, залучення громадського сектору тощо.
На основі аналізу теорії і практики досліджуваного процесу з’ясовано, що важливим засобом формування здоров’язбережувальної компетентності студентської молоді виступає волонтерська діяльність.
Аналіз останніх досліджень і публікацій свідчить про те, що існують різні тлумачення сутності педагогічних умов. Загалом дослідники звертають увагу на різні аспекти формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх фахівців.
За результатами констатувального етапу педагогічного експерименту, який засвідчив ряд проблемних питань у справі формування здоров’язбережувальної компетентності студентської молоді, а також вагомий потенціал волонтерської діяльності у цій справі, узагальнивши всі аспекти проблеми, нами виокремлено педагогічні умови, необхідні для формування здоров’язбережувальної компетентності студентської молоді у процесі волонтерської діяльності: формування стійкої мотивації студентської молоді до здоров’язбереження (зокрема, у процесі волонтерської роботи); удосконалення знань студентів з питань здорового способу життя, здоров’язбережувального волонтерства на рівні формальної, неформальної, інформальної освіти; впровадження інноваційних форм волонтерської здоров’язбережувальної роботи.
Посилання
Бусел В. Т. Великий тлумачний словник сучасної української мови. К.; Ірпінь: ВТФ, «Перун». 2005. 1728 с.
Волонтерство в Україні. Як допомогти тим, хто допомагає? URL: http://www.radiosvoboda.org/a/26725753.html
Воронін Д. Є. Формування здоров’язберігаючої компетентності студентів вищих навчальн их закладів засобами фізичного виховання: Автореф. дис на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: Спец. 13.00.07 «Теорія та методика виховання». Херсон, 2006. 20 с.
Домашенко А. В. Організаційно-педагогічні засади системи фізичного виховання студентської молоді України: Автореф. дис… на здобуття наук. ступеня канд.. наук з фізичного виховання і спорту: Спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення». К., 2003. 17 с.
Драгнєв Ю. В. Компоненти формування культури здоров’я студентів в умовах комп’ютеризації навчання. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: наукова монографія. Харків : ХДАДМ (ХХПІ), 2007. 176 с.
Дубич К. В. Особистісно орієнтоване виховання студентів в умовах соціокультурного середовища вищого навчального закладу : дис. … канд. пед. наук: 13.00.07. Рівне, 2007. 267 с.
Кириленко С. В. Соціально-педагогічні умови формування культури здоров’я старшокласників: Автореф. дис. ... на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.07 «Теорія та методика виховання». К., 2004. 21 с.
Кондрацька Г. Д. Шляхи формування здоров'язбережувальної компетентності у професійній підготовці майбутніх учителів фізичної культури. International Academy Journal Web of Scholar. 2018. 10 (28), Vol. 2. P.14–18.
Курліщук І. І., Швирка В. М. Педагогічні умови розвитку соціальної компетентності майбутніх фахівців засобом волонтерської діяльності. Débats scientifiques et orientations prospectives du développement scientifique. 2021. Volume 5. С. 84–87.
Лимар Ю. М. Педагогічні умови формування здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів. Інноваційна педагогіка. Випуск 12. Т. 1. 2019. С. 41–44.
Литвин А. Ф. Визначення готовності майбутніх учителів технологій до використання здоров’язбережувальних технологій у процесі професійної підготовки. Young Scientist. 2016. № 9.1 (36.1). C. 111–114.
Лях Т. Л. Соціально-педагогічна діяльність студентських волонтерських груп: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.05 «Соціальна педагогіка». Київ, 2009. 20 с.
Методологічні засади поняття «педагогічні умови». Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. № 4. С. 43–63.
Миронюк, Т. Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх учителів біології. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2018. Вип. 1. С. 199–206.
Муромець В. Формування здоров’язбережувальної компететності майбутніх педагогів засобами інтерактивних технологій: практичний аспект. Освітологічний дискурс. 2015. № 4 (12). С. 149–157.
Оржеховська В. Педагогіка здорового способу життя. Шлях освіти. 2004. № 7. С. 11–12.
Осадченко Т. Створення здоров’язбережувального середовища початкової школи : практичний порадник. Умань : ВПЦ «Візаві», 2016. 234 с.
Пєхота О. М., Будак В. Д. Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій. К.: А.С.К. 2003. 240 с.
Ткачук Т. С. Виховання гуманістичних цінностей у студентів педагогічних коледжів у процесі волонтерської діяльності: дис. на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук. 13.00.07 – теорія і методика виховання. Луганськ. 2013. 200 с.
Хриков Є. М. Педагогічні умови в структурі наукового знання. Шлях освіти. 2011. № 2. С. 11–15.
Шеремета О. П. Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх офіцерів державної кримінально-виконавчої служби України у процесі професійної підготовки: дис. ... на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Хмельницький. 2020. 276 с.