РОЗВИТОК МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІСТОРІЇ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

  • Катерина Олександрівна Неборак Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0008-2614-0358
Ключові слова: морально-етична компетентність, моральна свідомість, світогляд, цінності, національні традиції, громадянська свідомість, толерантність

Анотація

У сучасних умовах, коли освітня система України перебуває на етапі реформування та інтеграції до європейського освітнього простору, виникає дуже важлива проблема підготовки висококваліфікованих педагогів. Для успішної реалізації концептуальних засад розвитку педагогічної освіти необхідно активізувати завдання формування моральних якостей у майбутніх вчителів як прикладів для наслідування моральної поведінки в підростаючому поколінні.

Майбутні педагоги повинні стати етичними авторитетами для своїх учнів та студентів, тому важливо забезпечити їх готовність до систематичної роботи над удосконаленням власної моральної сфери. Вирішення цих завдань вимагає активізації процесу формування морально-етичної культури у майбутніх учителів.

Оптимізація навчально-виховного процесу в підготовці підростаючого покоління, яке має бути гідним ідеї розбудови відкритого, гуманного демократичного суспільства, неможлива без вирішення проблеми удосконалення професійної і морально- психологічної підготовки вчителя до педагогічної діяльності.

Необхідність покращення системи морального виховання в освітніх установах, що відіграє важливу роль у покращенні морального становища в суспільстві, є неоспоримою. Проте, досягнення цієї мети можливе лише через вдосконалення процесу формування моральної культури майбутніх учителів, які є потенційними представниками інтелектуальної та управлінської еліти. Зважаючи на те, що мораль, моральність та етика мають дійсну силу, яка може змінити ситуацію на той же рівень, що й конкретна дія, це стає необхідною умовою успіху у покращенні моральної ситуації в суспільстві.

Морально-етична культура має велике значення для розвитку особистості, адже вона сприяє формуванню моральних цінностей та норм поведінки, які є важливими у житті кожної людини. Особлива увага приділяється використанню інтерактивних методів навчання, які дозволяють студентам активно брати участь у навчальному процесі та розвивати морально-етичні якості.

У статті зазначено про необхідність удосконалення кваліфікації викладачів у питаннях морально-етичного виховання студентів. Для досягнення цієї мети потрібно проводити спеціальні семінари та тренінги, які допоможуть викладачам краще зрозуміти проблематику та ефективніше працювати зі студентами.

У цілому, стаття присвячена актуальній проблемі формування морально-етичної культури майбутніх учителів історії, що є важливим елементом професійної підготовки педагогів. Вона містить важливі рекомендації та практичні поради для викладачів та студентів, які здійснюють підготовку до майбутньої педагогічної діяльності.

Посилання

Андрущенко В., Табачук І., Формування особистості вчителя в сучасних умовах. Політичний менеджмент. 2005. № 1 ( 10 ). С. 58–59.

Бех І. Д. Духовні цінності в розвитку особистості. Педагогіка і психологія. 1997. № 1. С. 124–129.

Бех І. Д. Ціннісна система у розвитку особистості. Вісник Полтавського державного педагогічного інституту ім. В. Г. Короленка: Зб. наук. праць. Випуск 1 № 5. Полтава, 1999. С. 13–20.

Булда А. А. Практична підготовка вчителів історії в педагогічних навчальних закладах України (етапи і особливості). К.: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 1999. 498 с.

Грінберг Л. Г. Сутність та специфіка моральної культури. Питання моральної культури. Під. ред. В. Жямайитісу. В., 1981. С. 58–59.

Донцов А. В. Моральна культура вчителя. Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2008. 240 с.

Кучерявий О. Г. Педагогіка: особистісно- розвивальні аспекти: навчальний посібник. Київ: Видавничий дім «Слово», 2014. 440 с.

Лаптенок А. С. Моральна культура суспільства : Монографія НІО. Мн.: НДО, 1999. 202 с.

Москальова Л. Ю. Значення сакрального мистецтва для етико-моральної підготовки особистості (історичний аспект). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені М. Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія : Зб. наук. Праць. Вип. 21. Редкол.: М.І. Сметанський (голова) та ін. Вінниця: ПП «Єдельвейс і К.», 2007. С. 297–301.

Москальова Л. Ю. Модель виховання морально- етичної культури майбутніх учителів у процесі професійної підготовки. Духовність особистості: методологія, теорія і практика : зб. наук, праць. гол. ред. Г. П. Шевченко. Луганськ : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2009. Вип. 1 № 30. С. 93–103.

Москальова Л. Ю. Виховання морально-етичної культури майбутніх учителів у вищих закладах освіти. Українська освіта у світовому просторі: II міжнар. конгрес, К., 2007. С. 360–361.

Панасюк О. Технологія морального виховання майбутніх вчителів : монографія. Луцьк : Твердиня, 2010. 178 с.

Пономарьов О. С. Етика професійної діяльності викладача вищої школи. Наука і освіта: Збірник наук. праць. Харків: НТУ „ХПІ”, 2004. С. 373–380.

Професійна етика вчителя: час і вимоги. За заг. ред. Б. М. Жебровського. К., 2000. 78 с.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Неборак, К. О. (2022). РОЗВИТОК МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІСТОРІЇ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 247-252. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-247-252