ФОРМУВАННЯ У СТУДЕНТІВ-ІНСТРУМЕНТАЛІСТІВ ДОСВІДУ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ В УНІВЕРСИТЕТІ

Ключові слова: студент-інструменталіст, фахова підготовка, інструментальне виконавство, професійна діяльність інструменталіста, виконавський досвід, педагогічний досвід, формування професійного досвіду

Анотація

Статтю присвячено проблемі формування у студентів-інструменталістів досвіду професійної діяльності в процесі фахового навчання в університеті. Проаналізовано погляди науковців щодо сутності понять «досвід» та «професійний досвід» у філософському, психологічному, соціолого-педагогічному, музично-виконавському аспектах. Визначено специфіку діяльності музиканта-інструменталіста (як виконавця й педагога) та вимоги освітньо-професійної програми щодо фахової підготовки студентів-інструменталістів в університеті. Окреслено напрямки (виконавський та педагогічний) формування у студентів досвіду професійної діяльності. Охарактеризовано етапи формування практичного виконавського досвіду майбутнього інструменталіста та зміст фахової підготовки учнів і студентів в інструментально-виконавських класах. Обґрунтовано значення індивідуальної, ансамблевої та оркестрової підготовки студентів у формуванні досвіду професійної діяльності інструменталіста. Зосереджено увагу на комплексному характері формування педагогічного досвіду студентів-інструменталістів на заняттях з фахових дисциплін. Розкрито завдання концертно-виконавської та педагогічної практик у формуванні професійного досвіду студентів. Формування у майбутніх інструменталістів досвіду професійної діяльності визначено як процес фахової підготовки студентів у системі навчальних занять з інструментально-виконавських, історико-теоретичних і методичних дисциплін, концертно-виконавської і педагогічної практик та результат, який характеризує рівень готовності студентів до професійної діяльності. Сформульовано висновки: 1) досвід є невід’ємною складовою професійної компетентності фахівця, а його формування є тривалим поетапним процесом; 2) професійний досвід музиканта-інструменталіста є емпіричним знанням про способи концертно-виконавської та музично-педагогічної діяльності; 3) формування у студентів-інструменталістів досвіду професійної діяльності здійснюється в процесі фахового навчання, збагачується й удосконалюється протягом багаторічної творчої діяльності.

Посилання

Варій М. Й. Загальна психологія : підр. для студ. вищ. навч. закл. 3-тє вид. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 1007 с.

Канак Ф. Досвід. Філософський енциклопедичний словник / В. І. Шинкарук (гол. редкол.). Київ : Абрис, 2002. С. 169–170.

Лабінцева Л. П., Ляшенко О. Д. Формування досвіду виконавської діяльності учителів музичного мистецтва. Освітологічний дискурс : електронне наукове фахове видання. Київський ун-т ім. Б. Грінченка. 2015. № 3 (11). С. 175–185. URL : http://www.od.kubg.edu.ua/.

Мачуський В. В. Теоретичний аналіз поняття первинного професійного досвіду учнів. Теоретико- методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. праць. Кіровоград, 2010. Вип. 14. кн. 1. С. 251–259.

Мельник О. П. Формування досвіду музично- просвітницької діяльності майбутнього вчителя музики в процесі фортепіанної підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2012. 20 с.

Назарук О. М. Досвід особистості: соціальний аспект. URL : https://www.inforum.in.ua/conferences/15/18/111.

Освітньо-професійна програма 025.00.03 «Інструментальне виконавство (фортепіано)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за галуззю знань 02 «Культура і мистецтво» спеціальності 025 «Музичне мистецтво» / Київський ун-т ім. Б. Грінченка. Київ, 2021. 24 с.

Освітньо-професійна програма 025.00.04 «Інструментальне виконавство (оркестрові струнні, народні, духові та ударні інструменти)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за галуззю знань 02 «Культура і мистецтво» спеціальності 025 «Музичне мистецтво» / Київський ун-т ім. Б. Грінченка. Київ, 2021. 23 с.

Пляченко Т. М. Підготовка майбутнього вчителя музики до роботи з учнівськими оркестрами та інструментальними ансамблями : монографія. Кіровоград : «Імекс-ЛТД», 2010. 428 с.

Психология труда, инженерная психология и эргономика : учебник для академического бакалавриата / под ред. Е. А. Климова, О. Г. Носковой, Г. Н. Солнцевой. Москва : «Юрайт», 2015. 618 с.

Рудишин С. Д. Системний підхід до вищої освіти в Україні: освіченість, компетентність, національні цінності. Педагогіка і психологія : Вісник НАПН України 2013. № 3 (80). С. 69–75.

Соціолого-педагогічний словник / уклад. С. У. Гончаренко, В. В. Радул та ін. ; за ред. В. В. Радула. Київ : ЕксОб, 2004. 304 с.

Філософський словник соціальних термінів / за заг. ред. В. П. Андрущенка. Вид. 3-є, доп. Київ ; Харків : «Р.И.Ф.», 2005. 672 с.

Формування професійної компетентності майбутнього вчителя в умовах вищого навчального закладу : науковий посібник / під заг. ред. С. І. Якименко. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2011. 464 с.

Чепелева Н. В. Психологические механизмы понимания и интерпретации личного опыта. Актуальні проблеми психології. Т. 2 : Психологічна герменевтика / за ред. Н. В. Чепелєвої. Київ, 2002. Вип. 2. С. 3–13.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Ляшенко, О. Д. (2022). ФОРМУВАННЯ У СТУДЕНТІВ-ІНСТРУМЕНТАЛІСТІВ ДОСВІДУ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ В УНІВЕРСИТЕТІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 212-217. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-212-217