ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ ІНОФОНІВ НА ПОЧАТКОВОМУ ЕТАПІ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ
Анотація
Стаття присвячена важливої ролі письма як одного з видів мовленнєвої діяльності. Письмо розглядається як підготовчий етап формування мовленнєвих навичок студентів.
У статті розглянуто методичні основи навчання писемного мовлення на довузівському етапі підготовки іноземних студентів. Предметом дослідження є письмова компетенція інофонів. Обумовлено першочергову необхідність формування цієї компетенції, оскільки оволодіння навичками створення писемного мовлення зазвичай викликає найбільші труднощів у студентів, які вивчають українську мову як іноземну, через те що побудова мовленнєвого продукту у письмовій формі характеризується складним психофізичним механізмом : одночасно задіяні слухові, мовленнєвомоторні, зорово-графічні, моторні аналізатори.
У статті сформовано і докладно презентовано етапи формування компетенції у сфері письма з метою оптимізації та засвоєння нового лексико-граматичного матеріалу, наведено приклади завдань з методичними рекомендаціями. Розглянуто методичні аспекти формування іншомовних орфографічних навичок на заняттях з української мови як іноземної.
Зроблено висновок, що успішному формуванню навичок писемного мовлення сприяє ретельно продуманий і відібраний згідно рівня розвитку мовленнєвих навичок інофонів матеріал із поступовим зростанням складності і повторюваності різних видів вправ. Формування мовної та мовленнєвої особистості студента-іноземця, який здатний вільно слухати університетські лекції, вміє працювати над текстом, трансформувати його, робити компресію на рівні речення, абзацу, тексту, складати план, конспектувати, писати доповіді – важливе завдання підготовчих відділень для іноземних громадян.
Сучасна методика викладання іноземної мови підкреслює необхідність взаємопов'язаного навчання усіх видів мовленнєвої діяльності. Проблема навчання писемного мовлення є однією з актуальних у методиці навчання іноземних мов. Необхідність подальшого вивчення цієї проблеми обумовлена загальною цифровізацією і розвитком інформаційних технологій, оскільки цей напрям відкриває перед викладачем широкий спектр дидактичних можливостей, сприяє підвищенню ефективності навчання іноземної мови.
Посилання
Вашуленко М.С. Методика навчання української мови: навчально-методичний посібник. К.: Літера ЛТД, 2011. 364 с.
Мацько Л.І., Сидоренко О.М. Українська мова: Посібник. К.: Либідь, 1995. 432 с.
Мотрюк Н.Г. Методичні концепції навчання іншомовного писемного мовлення. Буковинський державний медичний університет, Україна. [Електрон. ресурс] Режим доступу: http://www.rusnauka.com/41_PWSN_2014/Philologia/5_184035.doc.htm
Ніколаєва Н.С. Загальноосвітній стандарт української мови як іноземної (рівень В1). Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 24.06.2014 № 750). 134 с.
Пассов Е.И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению. М. 1989. 276 с.
Солонцова Л.П. Современная методика обучения иностранным языкам (общие вопросы, базовый курс): Учебник. Алматы Эверо, 2015. 373 с.