МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ УМІНЬ НАВЧАЛЬНОЇ САМООГАНІЗАЦІЇ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ХОРЕОГРАФІЧНИХ ДИСЦИПЛІН
Анотація
Статтю присвячено розробці методичних основ формування умінь навчальної самоорганізації майбутніх викладачів хореографічних дисциплін у процесі фахової підготовки. Розкрито актуальність даної проблеми, уточнено смислове значення основної дефініції та представлено авторське визначення поняття «уміння навчальної самоорганізації студентів-хореографів» як здатність самостійно і незалежно обирати індивідуальну траєкторію, способи і засоби своєї професійної освіти з метою планування, управління, контролю та оцінки її процесу і результативності.
Обґрунтовано, що ефективне формування умінь самоорганізації майбутніх викладачів хореографії уможливлюється завдяки впровадженню у процес фахової підготовки організаційно-методичного комплексу, в який входять спеціально розроблені: педагогічні умови (підвищення самомотивації студентів щодо професійного самовдосконалення; активізація самостійної роботи студентів; звернення уваги студентів на саморефлексію власної навчальної діяльності); різні форми (аудиторна, дистанційна, самостійна, тренінги, самопідготовка, творчі завдання) та види освітньої діяльності студентів (навчально-теоретична, науково-пошукова, творчо-практична, художньо-виконавська); технології, засоби і методи активізації внутрішньої активності та вольових якостей студентів (відповідальності, дисциплінованості, наполегливості, ініціативності та ін.), розвитку їх здатності самостійно проектувати траєкторію майбутньої професії, вміти одноосібно планувати, регулювати, коригувати, контролювати та оцінювати власну навчальну діяльність, раціонально працювати з різним інформаційними джерелами, організовувати індивідуальний графік тренувань, реалізовувати психологічний зворотній зв’язок (рефлексія) на тлі самоаналізу та самооцінки.
У статті висвітлено зміст методичного забезпечення підвищення самоорганізованості студентів-хореографів на заняттях з фахових дисциплін, зокрема: методи актуалізації способів самостійного та раціонального опрацювання теоретичних джерел (складання планів та конспектів, тезисний виклад матеріалу, метод тренування запам’ятовування, стислий переказ тексту, основи стенографії та ін.); методи самопідготовки з виконавських дисциплін (індивідуальний тренаж, опрацювання хореографічних елементів і комбінацій, самостійне ознайомлення з новими творами, репетиції, виконавські проекти, постановочна робота та ін.); методи практично-методичної підготовки (самостійна розробка планів-конспектів занять, ведення планової і звітної документації, реалізація педагогічної і просвітницької діяльності в межах різних видів виробничої практики); методи самоорганізації дистанційних занять (самостійної підготовки відео-презентацій, участі у відео-конференціях, онлай-заняттях, діалогові, творчі, інтерактивні), методи саморефлексії (бесіда, перепланування, аналіз витрат часу та рівня працездатності, написання есе-роздумів, ведення щоденника рефлексійного аналізу та ін.).
Посилання
Стандарт вищої освіти. Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти. Ступінь бакалавр. Галузь знань 02 Культура, 2020. Київ. URL: https://mon.gov.ua
Бойко Я. Організація самостійної роботи студентів у вищих педагогічних навчальних закладах. Рідна школа: щомісячний науково-педагогічний журнал. № 10 (жовтень). 2009. С. 19-23.
Мирончук Н. М. Самомотивація як складова самоорганізації викладача у професійній діяльності. Проблеми освіти: зб. наук. праць / ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» МОН Українм. Вінниця: ТОВ «Нілан- ЛТД», 2018. Вип. 88 (частина 2). С. 65-74.
Мирончук Н. М. Самоорганізація професійної діяльності як основа професійного зростання викладача вищого навчального закладу. Проблеми освіти: збірник наукових праць. Спецвипуск. Вінниця- Київ, 2015. С. 69-73.
Новаченко Т. В. Синергетичний підхід у педагогічній самоорганізації: Навчально-методичний посібник. К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. 99 с.
Савенкова Л. В. Формування у студентів педагогічного університету вмінь і навичок самостійної роботи засобами бібліотечних технологій: Монографія. К.: Освіта України, 2008. 214 с.
Савуляк В. Особливості самоорганізації студентів закладу вищої освіти різних спеціальностей. Нова педагогічна думка. 2019. № 2 (98). С.78-82.
Яо Пейчань. Проблема педагогічної спрямованості професійної підготовки майбутніх учителів хореографічного мистецтва в сучасних наукових розвідках. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. №9 (93). С. 310- 325.