ЗАРОДЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТИ У XI–XІX СТ.
Анотація
Для природничої освіти головним є формування компетентностей в галузі природничих наук, техніки й технологій, екологічної компетентності, що передбачають здатність і готовність застосовувати відповідний комплекс наукових знань і методологій для пояснення світу природи, визначення питань і формулювання висновків на основі отриманої інформації; розуміння змін, спричинених людською діяльністю, і відповідальність особи як громадянина за наслідки цієї діяльності. Ми поставили перед собою за мету з’ясувати, як формувались передумови впровадження природничої освіти та створення її методики викладання, а також схарактеризувати основні засади її розвитку у XI –XІX ст. У зв’язку з цим нами проаналізована відповідна література і розглянута дана проблема в ретроспективному плані. Доведено, що у 60-70-ті роки XIX століття в Україні у методиці природознавства існувало два напрямки: метафізичний «любеновський» та еволюційно-матеріалістичний «гердовський». Вони у XX столітті дали початок ідеалістичному і матеріалістичному напрямкам у методиці природознавства, які знаходились у постійній ідеологічній боротьбі. Отже, характеризуючи еволюцію природничої освіти в досліджуваний період, відмічено, що О.Я.Герд започаткував наукову методику викладання природознавства; відомі методисти того часу підготували і видали ряд підручників з природничої освіти. Проте, викладались ці предмети у невеликому обсязі. Повніше вони викладались у реальних і комерційних училищах. Проте, початок XIX століття характеризується значним пожвавленням в галузі природничої освіти: виходить значна кількість посібників, в яких розв’язуються питання загальної і конкретної методики природознавства.
Посилання
Бабишин С.Д. Початкова школа на Україні з давніх часів до кінця ХVІІІ ст. Початкова школа. 1991. № 10. С. 73-78.
Багалей Д.И. Очерки истории Харьковского университета. Х., 1894. Т.1: 1802-1815. 1204 с.
Воскресенська Н. В. Забезпечення взаємозв’язку дидактичної та методичної підготовки майбутнього вчителя початкової школи: Автореф. дис...канд. пед. наук: 13.00.01. К., 1996. 25 с.
Дем’яненко Н.М. Загальнопедагогічна підготовка вчителя в історії вищої школи України (ХІХ – перша чверть ХХ ст.): Дис…д-ра пед. наук: 13.00.04. К., 1999. 469 с.
Засєкіна Т.М. Структура і зміст шкільної природничої освіти Актуальні проблеми природничої освіти: стратегії, технології та інновації: Матеріали Всеукраїнської науко-практичної Інтернет-конференції: 14–24 жовтня 2019 року, м. Кропивницький. Харків : Мачулін, 2019. С. 10-12.
Кисельов Ф.С. Методика викладання природознавства в початкових класах. К.: Вища школа, 1975. 176 с.
Коменський Я.А. Вибрані педагогічні твори. Т.І. Велика дидактика. К.: Радянська школа, 1940. 247 с.
Кузь В., Руденко Ю., Губко О. Українська козацька педагогіка і духовність. Умань, 1995. 114 с.
Любар О.О., Стельмахович М.Г., Федоренко Д.Т. Історія української педагогіки. К.: Інститут змісту і методів навчання МО України, 1999. 355 с.
Мединський Є.М. Братські школи України і Білорусії в XVI – XVII ст. К.: Рад. шк., 1958. 209 с.
Мітюров Б.Н. (1971) Педагогічні ідеї Яна Амоса Коменського на Україні. К.: Радянська школа, 1971. 107 с.
Мойсенюк Н.Є. Педагогіка: Навч. пос. 2-е вид. К.: Гранмна, 1999. 350 с.
Мороз С.А. Історія біосфери Землі: У 2-х кн. Кн.1: Теоретико-методичні засади пізнання: Навч. посібник. К.: Заповіт, 1996. 440 с.
Національні процеси в Україні: історія і сучасність. Документи і матеріали. Довідник у 2-х ч. / Упоряд.: І.О.Кресіна, О.В.Кресін, В.П.Ляхоцький, В.Ф.Панібудьласка; За ред. В.Ф.Панібудьласки. К.: Вища школа, 1997. Ч.І. 583 с.
Розвиток народної освіти і педагогічної думки на Україні: Нариси. (Х – поч. ХХ ст.) / Гончаренко С.У., Калениченко Н.П., Ярмаченко М.Д. та ін. К.: Радянська школа, 1991. 384 с.
Ушинський К.Д. Проект учительської семінарії. Твори: В 6-ти т. Т.1. К.: Радянська школа, 1954. С. 242-267.