ДОСВІД ПРОВЕДЕННЯ ЛАБОРАТОРНИХ ЗАНЯТЬ З ДИСЦИПЛІНИ «МЕТРОЛОГІЯ, СТАНДАРТИЗАЦІЯ, СИСТЕМИ ЯКОСТІ» В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ ТА ПАНДЕМІЇ COVID-19 З ВИКОРИСТАННЯМ ДИСТАНЦІЙНИХ ФОРМ НАВЧАННЯ
Анотація
Сучасні умови трирічної пандемії Covid-19 і воєнний стан на території України суттєво вплинули на процес навчання у ВНЗ України. Перш за все, слід домогтися максимальної активізації і візуалізації дистанційного навчання. Цьому сприяє застосування різних цифрових навчальних засобів, що дозволяють скоротити час викладення потрібної інформації і сучасні технології в освіті, що полегшують подачу матеріалу.
Перехід навчального процесу на формати з використанням дистанційних форм навчання став випробуванням для всієї системи вищої освіти. При цьому технічні дисципліни визнані найбільш постраждалими в силу фокусу освоєння практичних навичок і слабким покриттям навчального плану наявними цифровими рішеннями. На підставі особистого досвіду, автори погоджуються з активно обговорюваними у професійній спільноті поданнями про навчання в умовах карантину, пов'язаного з пандемією COVID-19 та воєнним станом, не як про дистанційне, а як про екстрене віддалене, що вимагає відновлення заходів для компенсації втраченого часу в навчанні, а також вирішення технічних і методичних проблем.
У статті розглянуто основні напрямки та найбільш актуальні й перспективні, на думку авторів, шляхи використання нових інформаційних технологій у навчальному процесі студентів при проведенні лабораторних занять з дисципліни «Метрологія, стандартизація, системи якості» в умовах воєнного стану та пандемії COVID-19 з використанням дистанційних форм навчання.
Автори, з особистого досвіду, підтвердженого анонімним анкетуванням групи студентів, пропонують при проведенні лабораторних занять комбінувати використання таких платформ навчання, як Zoom та Moodle. В статті наведено результати анонімного анкетування, проведено їх аналіз.
В якості прикладу, представлено методику проведення лабораторних занять з універсальним кутоміром УМ та гладким мікрометром, з використанням дистанційних форм навчання. До матеріалів заняття включено адреси посилань на відео уроки, індивідуальні завдання задач для підготовки до проведення лабораторного заняття, індивідуальне завдання для виконання лабораторної роботи у формі таблиць.
Посилання
Цілі сталого розвитку Організація Об'єднаних Націй в... https://ukraine.un.org/sdgs (дата звернення: 15.10. 2021).
Пізінцалі Л.В. Актуальні питання організації викладання технічних дисциплін в умовах пандемії COVID-19 / Л.В. Пізінцалі, О.М. Шумило, Н.І. Александровська, О.І. Россомаха, Т.В. Рабоча, В.В. Пізінцалі, О.А. Россомаха // Зб. наук. праць: Розвиток методів управління та господарювання на транспорті. Одеса: ОНМУ. 2021. Вип. 4. С. 81 – 98.
Коронавірус та освіта: аналіз проблем і наслідків пандемії. Режим доступу: https://cedos.org.ua/researches /coronavirus-ta-osvita. (дата звернення: 15.10. 2021).
Биков В. Ю. Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем. Інформаційні технології і засоби навчання, 2005. С. 5–15. URL: https://lib.iitta.gov.ua/3583/1/1.pdf (дата звернення: 30.10.2021).
Кухаренко В. М. та ін. Теорія і практика змішаного навчання: монографія Харків: Міськдрук; НТУ «ХПІ». 2016. 284 с.
Олійник В. В та ін. Формування професійних компетенцій майбутніх агро інженерів у комп’ютерно орієнтованому середовищі закладу вищої освіти Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. № 6. С. 140 – 154.
Бахмат Н. В. Використання хмарних сервісів у навчально-виховному процесі вищої школи. Молодь і ринок. 2014. № 5. C. 45–49.
Андрощук І.М. Е-learning як ефективна форма самоуправління професійним розвитком викладачів кафедр менеджменту польських закладів вищої освіти. Нова педагогічна думка: науково-методичний журнал. 2018. C. 3–6.
Андреев А. А. Некоторые проблемы педагогики в современных информационно-образовательных средах. Инновации в образовании. 2004. № 6. С. 98 –113.
Корець М. С. Методика викладання технічних навчальних дисциплін: навчальний посібник. Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2019. 240 с.
Ящук С. М. Професійна підготовка викладача загально технічних дисциплін: теоретичний аспект: навчальний посібник. Умань: ФОП Жовтий О.О., 2015. 133 с.
Moodle – Wikipediahttps://uk.wikipedia.org/wiki/Moodle (дата звернення: 16.10.2021).
Пізінцалі Л.В., Александровська Н.І. Інструкція до лабораторних занять: навчальний посібник. Одеса: ОНМУ. 2015. 112 с.
Пізінцалі Л.В., Александровська Н.І., Добровольський В.В. Метрологія, стандартизація, системи якості. Практикум: Навчальний посібник / За заг. редакцією к.т.н., доцента Л.В. Пізінцалі. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2016. 264 с.
Hodges C., Moore S., Lockee B., Trust T., Bond A. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Friday, March 27. 2020. URL: https://er.educause.edu/articles/2020/3/thedifference-between-emergency-remote-teachingandonline-learning (дата звернення 29.10.21).
The Difference Between Emergency ... - EDUCAUSE Review URL: https://er.educause.edu/articles (дата звернення 29.10.21).