ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ З ФІЗИКИ ПІД ЧАС РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ НА ЗАСАДАХ БІЛІНГВАЛЬНОГО ПІДХОДУ
Анотація
У статті висвітлюється проблема формування предметної компетентності в учнів на уроках фізики під час розв’язування задач із фізики на основі білінгвального підходу. У результаті теоретичного дослідження та аналізу наукових робіт передових дослідників, встановлено визначення предметної компетентності з фізики, яку в учні повинні формувати педагоги під час навчання фізики. У результаті проведеного дослідження нами запропоновані елементи удосконалення методики формування предметної компетентності з фізики. В статті окреслена актуальність використання білігвального підходу в освітньому процесі. Доведено, що розробка задач з фізики педагогом на основі білінгвального підходу розширює можливості педагога для організації навчання фізики та дає можливість підвищувати пізнавальну активність учнів. Розв’язуючи задачі з учнями на засадах білінгвального підходу протягом усього курсу фізики в закладах загальної середньої освіти педагог готує успішного випускника, який здатний використовувати закордоні дослідження, різноманітні науково-інформаційні ресурси для свого розвитку та подальшого навчання. Двомовна освіта визнана необхідною складовою сучасної системи освіти, яка є потужним інструментом становлення особистості, починаючи зі шкільних років. Її реалізація сприяє зростанню самосвідомості, розширенню світогляду учнів. У статті продемонстрована розроблена задача на основі білінгвального підходу. Використання задач даного типу дають можливість формувати ключові компетентності з фізики. Також даний процес формування в учнів предметних компетентностей на уроках фізики передбачає: формування сучасної фізичної картини світу, законів і принципів фізики; уміння проводити фізичний експеримент; навички аналізу розв’язування фізичних задач.
Проведене дослідження та використані методи показують, що розробка педагогом та розв’язання задач учнями за допомогою білінгвального підходу дає можливість учителю формувати предметну компетентність з фізики .
Посилання
Вергун І.В. Методика навчання фізики старшокласників в умовах відкритого білінгвально-орієнтованого освітнього середовища. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2019. № 183. С. 180–184.
Вергун І.В., Вергун Р.В., Трифонова О.М Формування дослідницької компетентності під час навчання фізики з використанням ІКТ. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти.2016 Вип. 10, Ч. 2. С. 35–39.
Компетентність у навчанні. Компетенції [Текст]. Енциклопедія освіти. В.Г.Кремень (голов.ред.). К.: Юрінком Інтер. 2008. С. 408–409.
Навчальні програми для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти: Фізика і Астрономія. 10-11 класи (наказ № 1539 від 24.11. 2017 р. ). К.: Освіта, 2017. 55 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/fizika-i-astronomiya-10-11-avtorskij-kolektiv-pid-kerivnicztvom-lyashenka-o-i.doc (дата звернення 20.10.2021р.).
Пінчук О.П. Формування предметних компетентностей учнів основної школи в процесі навчання фізики засобами мультимедійних технологій : автореф. дис. ... канд. пед. наук. Київ, 2011. С.20
Садовий М.І. Теоретичні та методичні основи становлення та розвитку фундаментальних ідей дискретності та неперервності в курсі фізики загальноосвітньої школи : автореф. дис... д-ра пед. наук : 13.00.02. Київ., 2001. 37 c.
Садовий М.І. Трифонова О.М., Стадніченко С.М. Формування сучасної наукової картини світу засобами системи наскрізних понять. Наукові записки. Педагогічні науки. Кіровоград, 2014. Вип. 132. С. 65–70.
PISA: природничо-наукова грамотність. уклад. Т.С. Вакуленко, С.В. Ломакович, В.М. Терещенко, С.А. Новікова. перекл. К.Є. Шумова. Київ : УЦОЯО, 2018. 119 с