КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЯК ІНТЕГРАЦІЙНИЙ ЧИННИК У ПРОЄКТНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
У статті розглядається проєктна діяльність школярів, яка здійснюється на засадах інтеграції та має компетентнісне тло. Звернуто увагу на особливості побудови нового Державного стандарту базової середньої освіти (2020) та його направленість на формування ключових компетентностей, результати навчання, наскрізні уміння, що є спільними для усіх компетентностей тощо. Окреслено сутність побудови навчального інтегрованого проєкту на основі інтеграції змісту та діяльності. Розв’язання комплексних завдань, формування ключових компетентостей, розвиток пізнавальних інтересів учнів, опановування нових способів мислення і дії досягається завдяки проєктній діяльності школярів. Зазначено, що різнопланова колективна проєктна діяльність дозволяє широко практикувати принципи змінності, кооперації і вільного вибору у функціонуванні цільових учнівських мікро груп, а також допомагає навчитися координувати спільні дії всіх її учасників. Досліджено трансформацію ролі вчителя та учнів під час навчальної проєктної діяльності.
Окремо наведено приклад фрагменту плану інтегрованого навчального проєкту та можливості його реалізації у школі. Автори звернули увагу на значення самооцінювання та взаємного оцінювання діяльності учнів під час роботи над навчальним інтегративним проєктом.
Посилання
Вдовенко В.В. Метод проектів при навчанні математики учнів з інтелектуальними відхиленнями в умовах інклюзивного навчання. Наукові записки. Кропивницький, 2019. Вип. 174. С. 86–91.
Голуб Н.М., Цінько С.В. Проєкти як засіб формування інформаційної компетентності майбутнього вчителя-філолога. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки». Ніжин, 2020. № 4. С. 76–86.
Державний стандарт базової середньої освіти від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16 (дата звернення 02.11.2021).
Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 02.11.2021).
Ковальова О. Проблемні питання ідентифікації наукової освіти в українській педагогічній науці. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. 2020. Вип. 2. С. 144–151.
Система компетентнісних завдань як засіб формування компетентностей на уроках інформатики. / Морзе Н., Барна О., Вембер В., Кузьмінська О. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. 2015. № 4, С. 17–27.
Морзе Н., Дементієвська Н. Навчання для майбутнього. Методичні рекомендації для тренерів-методистів. Intel Corporation, 2005. 124 c.
Панчук О.П. Проекто-технологічна діяльність як засіб реалізації STEAM-освіти у школі. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. Кам’янець-Подільський, 2019. Випуск 25. С.101–104.
Спільне викладання в інклюзивному класі: метод. матеріали/ Укладач Н.З. Софій. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. 70 с.
Терещук А.І., Гащак В.М., Абрамова О.В., Павич Н.М. Технології. 5-6 клас. Методика організації освітнього середовища: Навчально-методичний посібник. Чернівці: Букрек, 2021. 168 с.
Трифонова О.М. STEM середовище навчання фізико-технічних дисциплін. Зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського нац. ун-ту імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. Кам’янець-Подільський, 2018. Вип. 24. С. 37–41.
Motivational aspect of personality formation in students with special abilities. / Bilavych H. ets. 35th IBIMA Conference: 1-2 April 2020, Seville, Spain. URL: https://ibima.org/accepted-paper/motivation-aspect-of-personality-formation-of-pupils-with-special-abilities/ (дата звернення 22.10.2021).
Chubrei O. Relationship of Compositions, Criteria and Indicators of Preparation of a Future Geography Teacher to Professional Activities on the Basis of a Competence Approach. Journal of Education, Health and Sport. 2019. № 9 (8). P. 1007–1013.
Hartinger R. The acquisition of key competences in school. Der Erwerb von Schlüsselkompetenzen in der Schule: eine interdisziplinäre Erlebnisprojektwoche zum positiven Kompetenzerwerb in den Unterrichtsfächern Bewegung und Sport und Englisch / vorgelegt von Rita Hartinger. Karl-Franzens-Universität Graz, Diplomarbeit. 163 р.
Pavlenko M., Pavlenko L. Formation of communication and teamwork skills of future IT-specialists using project technology. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1840, No. 1, p. 012031). 2021, March .IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1840/1/012031
Tereshchuk A., Abramova O. Education for sustainable development in the labour education of secondary school students. Improving the life quality: view of scientists. Volume of Scientific Papers. The Academy of Management and Administration in Opole, 2019. P. 539–545.
Tereshchuk A., Abramova O., Doroshenko N. Schoolchildren project activities organization in technology lessons. Contemporary technologies in the educational process. Series of monographs Faculty of Architecture, Civil Engineering and Applied Arts Katowice School of Technology. 2020. 40. р.131-141. ISBN 978-83-957298-7-4.
Quality of higher education in Ukraine and Poland: comparative aspects. / Yuzyk O., Mazaikina I., Bilanych H., Yuzyk M. Comparative professional pedagogy. 9. № 1, 2019, Р. 66–75.