«ПОБУДОВИ» У ТРИВИМІРНОМУ ЕВКЛІДОВОМУ ПРОСТОРІ ТА ДОЦІЛЬНИЙ ХАРАКТЕР ЇХ ВИСВІТЛЕННЯ У НАВЧАЛЬНИХ КУРСАХ ЕВКЛІДОВОЇ СТЕРЕОМЕТРІЇ ЗА УМОВИ ПРАКТИКО-ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ

  • Сергій Володимирович Драганюк Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського https://orcid.org/0000-0001-7697-3480
  • Олена Миколаївна Синюкова Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського https://orcid.org/0000-0002-8340-6940
Ключові слова: елементарна геометрія, «побудови» у тривимірному евклідовому просторі, «побудови» у евклідовій планіметрії «за допомогою циркуля і лінійки», практико-орієнтоване навчання, аксіоматика

Анотація

Статтю присвячено всебічному аналізу поняття про геометричні «побудови» у тривимірному евклідовому просторі з позиції практико-орієнтованої спрямованості процесу навчання. Стверджується, що, за своїм підґрунтям, теорія «побудов» у евклідовій стереометрії принципово нічим не відрізняється від планіметричних теорій «побудов за допомогою різних інструментів», насамперед, за допомогою «циркуля і лінійки». З теоретичної точки зору, подібно до того як у евклідовій планіметрії, у евклідовій стереометрії мова йде про створення відповідного канонічного продовження обраної аксіоматики тривимірного евклідового простору. Характер такого канонічного продовження визначається метою його подальших можливих практичних застосувань. Наведено зразки двох канонічних продовжень аксіоматики евклідової стереометрії, узгоджених з відповідними канонічними продовженнями аксіоматики евклідової планіметрії у вигляді аксіоматики «циркуля і лінійки». Подібні аксіоматики теорії «побудов» тривимірного евклідового простору дозволяють домогтися узгодження «побудов за допомогою циркуля і лінійки» на зображеннях геометричних фігур, отриманих за допомогою паралельного проєктування, з «побудовами» у евклідовому просторі за відповідними зображеннями. Результатом проведеного аналізу є висновок про те, що, за умови практико-орієнтованої спрямованості процесу навчання, варто у невеликому обсязі додати розділ, присвячений стереометричним «побудовам» до традиційного контенту курсу стереометрії закладів загальної середньої освіти, відповідні питання, безумовно, треба додати до змістового наповнення фахової підготовки майбутніх вчителів математики закладів загальної середньої освіти.

Посилання

Александров А. Д. Проблемы науки и позиция ученого. Ленинград: Наука, 1988. 511 с.

Александров А. Д. Вернер А.Л., Рыжик В.И. Геометрия для 10–11 классов: учеб. пособие для учащихся шк. и классов с углубл. изуч. математики. Москва: Просвещение, 1992. 464 с.

Атанасян Л.С., Базылев В.Т. Геометрия. В 2-х ч., Ч. 2: учеб. пособие для студентов физ.-мат. фак. пед. ин-тов. Москва: Просвещение, 1987. 352с.

Бевз Г. П., Бевз В. Г. , Владімірова Н. Г. Геометрія: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. Київ: Генеза, 2015. 192 с.

Бевз Г. П., Бевз В. Г., Владімірова Н. Г. Геометрія. Профільний рівень : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти. Київ: Видавничий дім «Освіта», 2018. 272 с.

Бурда М. І., Тарасенкова Н. А. Геометрія: підручник для 7-х класів. Київ.: Зодіак-ЕКО, 2007. 208 с.

Веннинджер М. Модели многогранников. М.: Мир, 1974. 236 с.

Егоров И. П. О математических структурах. Москва: Знание, 1976. 64 с.

Єршова А. П., Голобородько В. В., Крижановський О. Ф. Геометрія. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Х.: Ранок, 2016. 224 с.

Єршова А. П., Голобородько В. В., Крижановський О. Ф., Єршов С. В. Геометрія (профільний рівень): підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти. Харків: Вид-во «Ранок», 2018. 288 c.

Істер О.С. Геометрія: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. К.: Освіта, 2007. 224 с.

Істер О.С. Єргіна О. В Геометрія: (профіл. рівень) : підруч. для 10-го кл. закл. заг. серед, освіти Київ : Генеза, 2018. 368 с.

Кутузов Б. В. Геометрия: пособие для учительских и педагогических институтов. Москва: Учпедгиз, 1950. 284с.

Погорелов А. В. Геометрия: учеб. для 7 – 11 кл. сред. шк. Москва: Просвещение, 1990. 384 с.

Сборник задач по геометрии. Часть 2. Учеб. пособие для студентов физ.–мат. фак. пед. ин-тов / Под ред. Л. С. Атанасяна. Москва: Просвещение, 1975. 176 с.

Синюкова О. М., Ладиненко Л. П. Зображення просторових фігур на площині при викладанні евклідової геометрії: навчальний посібник. Частина 1.Одеса: Фенікс, 2019. 486 с.

Синюкова О. М. Чепок О. Л. Практико-орієнтована форма організації процесу навчання як необхідна передумова опанування конструктивних елементів евклідової геометрії у закладах загальної середньої освіти. Фізико-математична освіта. 2020. Випуск 4(26). С. 100–106. DOI 10.31110/2413-1571-2020-026-4-017.

Тадеєв В. О. Геометрія. Основи стереометрії: многогранники: дворівневий підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів . Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. 384 с.

Теплінський Ю. В. Елементи конструктивної геометрії: навч. посіб. Кам’янець–Подільськ: Кам’янець–Поділ. держ. ун-т, 2005. 152 с.

Pambuccian, V. (2008). Axiomatizing geometric constructions Journal of Applied Logic. Volume 6, Issue 1, P. 24-46

Опубліковано
2022-02-07
Як цитувати
Драганюк, С. В., & Синюкова, О. М. (2022). «ПОБУДОВИ» У ТРИВИМІРНОМУ ЕВКЛІДОВОМУ ПРОСТОРІ ТА ДОЦІЛЬНИЙ ХАРАКТЕР ЇХ ВИСВІТЛЕННЯ У НАВЧАЛЬНИХ КУРСАХ ЕВКЛІДОВОЇ СТЕРЕОМЕТРІЇ ЗА УМОВИ ПРАКТИКО-ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (203), 61-68. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-203-61-68