СУТНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ І ТЕХНОЛОГІЙ В КОНТЕКСТІ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНДАРТУ ВЧИТЕЛЯ
Анотація
Стаття присвячена дослідженню сутності поняття педагогічної компетентності вчителя трудового навчання і технологій відповідно до вимог професійного стандарту вчителя закладу загальної середньої освіти. В результаті аналізу наукової літератури й узагальнення поглядів учених встановлено, що педагогічна компетентність вчителя характеризується як така особистісна характеристика, яка забезпечує його здатність до якісної професійної діяльності, тобто здатність до виконання трудових функцій і вирішення професійних завдань.
Встановлено, що предметна компетентність вчителя трудового навчання і технологій має визначатися змістом технологічної освітньої галузі й передбачати володіння ним здатністю до предметно-перетворювальної, загально-технічної та художньо-трудової діяльності. Зроблено висновок, що стандарт освітньо-професійної підготовки майбутнього вчителя трудового навчання і технологій, а також освітні програми його підготовки мають відображати системи відповідних навчальних дисциплін. Ці системи, в свою чергу, мають відповідати рівням вищої освіти, а саме: першому (бакалавському), другому (магістерському), третьому (докторському).
Посилання
Авраменко О.Б. Теоретико-методичні засади проектування системи «техносвіт – технологічна освіта» у вищих навчальних закладах: автореф. дис. … доктора пед. наук: 13.00.02. Київ, 2013. 40 с.
Гедзик А.М. та ін. Компетентнісний підхід у професійній підготовці майбутніх учителів технологій: колективна моногр. Умань: Видавець «Социнський М. М.», 2017. 280 с.
Коберник О. Формування методичної компетентності майбутнього вчителя трудового навчання. Трудова підготовка в закладах освіти. 2009. № 3. С. 37-40.
Олексюк М.П. Формування професійної компетентності майбутніх учителів технологій у процесі вивчення народних художніх ремесел: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Хмельницький, 2015. 20 с.
Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». URL: http://surl.li/nydd (дата звернення 18.03.2021)
Рашкевич Ю.М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти: монографія. Львів: Видавництво Львівська політехніка, 2014. 168 с.
Сидоренко В. Сутнісні характеристики професійної компетентності. Трудова підготовка в закладах освіти. 2010. № 5. С. 3-7.
Стешенко В.В., Кільдеров Д.Е. Система спеціальних (фахових) компетентностей вчителя трудового навчання та технології. Науковий часопис національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Серія №13. Проблеми трудової та професійної підготовки: зб. наук. праць. К. : Вид-во НПУ ім. Драгоманова, 2017. Вип. 8. С. 99-105.
Структурно-содержательная характеристика понятия «специальная компетенция». Modalități conceptuale de dezvoltare a științei moderne: colecție de lucrări științifice «ΛΌГOΣ» cu materiale conferinței științifice și practice internaționale (Vol. 3), 20 noiembrie 2020. Bucureşti, România: Platforma europeană a științei. С. 76–79.
Ткачук С.І. Теорія і методика підготовки майбутнього вчителя трудового навчання до формування в учнів технологічної культури: автореф. дис. … доктора пед. наук: 13.00.04. Київ, 2012. 38 с.
Федоренко О.Г. Формування самоосвітньої компетентності майбутніх учителів технологій засобами інформаційно-комунікаційних технологій: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Слов’янськ, 2016. 20 с.
Цина А.Ю. Теорія та методика особистісно орієнтованої професійної підготовки майбутнього вчителя технологій: автореф. дис. … доктора пед. наук : 13.00.02. Київ, 2011. 40 с.
Ящанов С.М. Теоретико-методичні засади системи інформативної підготовки майбутніх учителів трудового навчання : автореф. дис. … доктора пед. наук: 13.00.04. Київ, 2010. 44 с.
Ящук С.М. Теоретико-методичні засади професійної підготовки магістрів технологічної освіти у вищих педагогічних навчальних закладах: автореф. дис. ... доктора пед. наук: 13.00.04, 13.00.02. Умань, 2016. 40 с.