ЦИФРОФА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ.
Анотація
У даній статті розглянуто міжнародні тенденції та стратегічні документи з питань розвитку цифрової компетентності сучасного педагога, що використовуються в системі вітчизняної та зарубіжної освіти. Метою статті є визначення змісту поняття «цифрова компетентність» та аналіз зарубіжного і вітчизняного досвіду її формування у майбутніх педагогів професійної освіти. Теоретичні методи дослідження – аналіз, порівняння, класифікація – дали змогу вивчити психолого-педагогічну та спеціальну літературу для визначення понятійного апарату, досвіду, виявлення структурних і функціональних компонентів цифрової компетентності особистості, обґрунтування основних положень досліджуваної проблеми. Зміст статті розкривається через характеристику термінів «цифрова компетентність», «цифрова грамотність», «цифрова освіта», «професійна освіта», «професійне навчання», «педагог професійного навчання». Окрему увагу було приділено міжнародному досвіду та напрацюванням міжнародних експертів і організацій щодо вимог до володіння цифровою компетентністю й розроблення концептуальних підходів, стандартів і рамок.
Посилання
Биков В., Лещенко М. Цифрова гуманістична педагогіка відкритої освіти. Теорія і практика управління соціальними системами. 2016. № 4. с. 115-130. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss_2016_4_13 (дата звернення 05.04.2021).
Жалдак М.І., Рамський Ю.С., Рафальська М.В. Модель системи соціально-професійних компетентностей вчителя інформатики. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2009. № 7. с. 3-10. URL: https://sj.npu.edu.ua/index.php/kosn/article/view/409 (дата звернення 05.04.2021).
Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації: розпорядження від 03 бер. 2012 р. №167-р / М-во цифрової трансформації. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text (дата звернення 05.04.2021).
Морзе Н.В., Кочарян А.Б. Модель стандарту ІКТ-компетентності викладачів університету в контексті підвищення якості освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. № 43. Вип. 5. С. 27-39. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/33688365.pdf (дата звернення 05.04.2021).
Овчарук О.В., Гриценчук О.О., Іванюк І.В., Кравчина О.Є., Малицька І.Д., Сороко Н.В. Європейський досвід розвитку цифрової компетентності вчителя в контексті сучасних освітніх реформ. Інформаційні технології і засоби навчання, 2018. 3 (65). С. 316–336. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/issue/view/94 (дата звернення 05.04.2021).
Спірін О.М. Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання. №5 (13). 2009. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/183/169 (дата звернення 05.04.2021).
Стандарт вищої освіти України за спеціальність 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» галузі знань 01«Освіта/Педагогіка» для першого (бакалаврського) рівеня вищої освіти від 21 лист. 2019 р. / М-во освіти і науки України. URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/11/22/2019-11-22-015-B.pdf (дата звернення 05.04.2021).
Vuorikari R., Punie Y., Carretero S., Van den Brande L. DigComp 2.0 : The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg : Publication Office of the European Union. 2016. Vol. 44. Doi:10.2791/11517.
Redecker C. European Framework for the Digital Competence of Educators : Luxembourg : Publications Office of the European Union. 2017. Vol. 95. Doi: 10.2760/159770.