ДЕЯКІ МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ НАВЧАННЯ ЧИТАННЮ ІНОЗЕМНОЮ МОВОЮ
Анотація
Дослідження присвячено вирішенню проблеми навчання комунікативного читання англійською мовою студентів вищого навчального закладу та зосереджуються на факторі цілі, що визначається читачем, або обумовлюється учбовим контекстом. Читання у реальному світі здійснюється з ряду причин і природа читання варіюється залежно від цілі читання і ситуації. Ці фактори зумовлюють підхід читача до читання, кількість уваги, що приділяється та часу, що витрачено на текст.
Посилання
Bruffee K.A. 1984. Collaborative learning and the «conversation of mankind». College English, 46. P. 35–52.
Gardner H. 1993. Multiple Intelligences: The theory and Practice. New York: Basic books. 140 p.
Graff G. 1992. Beyond the cultural wars: How teaching conflicts can revitalize American education. New York: W.W. Norton. 281 p.
Hidi S., & Anderson V. Situational interest and its impact on reading and expository writing. In K.A. Renninger, S.Hiddi & A.Krapp, Eds., The role of interest in learning and development – Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum. 1992. P. 215–238
Long M.H.& Crookes G. 1992. Three approaches to task-based syllabus design. TESOL Quarterly, 26. P. 27–56.
Nunan D. 1993. Task-based syllabus design: Selecting, grading and sequencing tasks. In G.Crookes & S.Gass, Eds., Tasks in pedagogical context: Integrating theory and practice. – Clevedon: Multilingual Matters. 386 p.
Piaget J. 1972. The psychology of intelligence. New York: International Universities Press. 128 p.
Schiefel U. 1992. Topic interest and levels of text comprehension. In K.A. Renninger,S.Hidi & A.Krapp, Eds. The role of interest in learning and development Hillsale, NJ: Lawrence Earlbraum. P. 151–182
Schaw G. & Dennison R.S. 1994. The effect of reader purpose on interest and recall. Journal of Reading Behaviour, 26. P.1–17