КРИТЕРІЇ, ПОКАЗНИКИ ТА РІВНІ СФОРМОВАНОСТІ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ І ТЕХНОЛОГІЙ

  • Ольга Олексіївна Сорока Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка https://orcid.org/0000-0002-8177-3499
Ключові слова: компетентність, екологічна компетентність, критерії, показники, рівні сформованості, майбутні вчителі трудового навчання та технологій

Анотація

У статті проаналізовано наукові підходи до розроблення критеріїв, показників та рівнів сформованості екологічної компетентності фахівців. Спираючись на означений аналіз, визначено критерії (ціннісно-мотиваційний, інноваційно-когнітивний, діяльнісно-технологічний, особистісно-рефлексійний) та показники сформованості екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій. А саме ціннісно-мотиваційний критерій передбачає визначення ступеня прояву таких показників як ціннісне ставлення особистості до природи, інтерес до вирішення екологічних проблем., прагнення формувати та розвивати власну екологічну компетентність та екологічну компетентність учнів. Інноваційно-когнітивний критерій характеризує ступінь опанування майбутніми вчителями трудового навчання та технологій системою екологічних знань (знань з екології, природокористування, природозбереження (охорони природи), сталого розвитку, екологічного законодавства), знань про екологічну компетентність учителя трудового навчання та технологій та методики формування її в учнів на уроках технологій і на заняттях у закладах позашкільної освіти. Діяльнісно-технологічний критерій покликаний виявляти уміння застосовувати екологічні знання в професійній діяльності і повсякденному житті, обґрунтовувати екологічну доцільність творчих проєктів, володіння методикою формування екологічної компетентності учнів. Особистісно-рефлексійний критерій визначає розвиненість вольових (принциповість, цілеспрямованість, наполегливість, відповідальність) та гуманістичних (емпатія до природи, толерантність, справедливість, гуманізм, рефлексія) якостей особистості, здатність до усвідомлення та самооцінювання власного рівня екологічної компетентності, а також здатність до самоаналізу та корекції власної педагогічної діяльності, спрямованої на формування екологічної компетентності учнів.

Схарактеризовано рівні (початковий, середній, достатній, високий) сформованості екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій, які забезпечать об’єктивне оцінювання сформованості всіх компонентів досліджуваного феномену.

Посилання

Академічний тлумачний словник української мови. URL: http://sum.in.ua/s/kryterij
Білецька Г. А. Критерії, показники й рівні сформованості природничонаукової компетентності майбутніх екологів. Освіта та педагогічна наука. 2014. Вип. 2 (163). С. 19–24.
Герасимчук О. Л. Формування екологічної компетентності майбутніх гірничих інженерів у процесі професійної підготовки: дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2015. 199 с.
Курок В. П., Василенко О. О. Екологічна компетентність як вагомий складник професійної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки. Глухів. Випуск 3 (50) частина 1. 2022 С. 238-245. DOI: 10.31376/2410-0897-2022-3-50-238-245
Лузан П. Г., Сопівник І. В., Виговська С. В. Методологія та організація науково-педагогічних досліджень: Підручник. Київ: ЦП «Компринт», 2016. 491 с.
Логвінова Я. О. Формування екологічної компетентності майбутнього викладачабіології в процесі вивчення природничих дисциплін : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Кіровоград, 2014, 246 с.
П’ятницька-Позднякова І. С. Основи наукових досліджень : підручник. Київ :ЦП «Компринт», 2016, 491 с.
Словник української мови: в 11 томах. Том 7, 1976. С. 10.
Сяська І. О. Структурні компоненти, критерії та рівні сформованості екологічної компетентності майбутніх учителів природничих дисциплін. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова (Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи). Київ, 2019. Вип. 69. С. 255–260.
Тернопільська В., Дерев’янко О. Визначення критеріїв сформованості професійної компетентності майбутніх гірничих інженерів. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2012. № 31. С. 264–267., С. 265.
Титаренко Л. М. Формування екологічної компетентності студентів біологічних спеціальностей університету : автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.07. Київ, 2007. 20 с.
Ткаченко Н. М. Теоретичні і методичні засади формування професійного іміджумайбутніх учителів іноземних мов у педагогічних закладах вищої освіти : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Глухів, 2020. 617 с
Хрипунова А. Л. Формування екологічної компетентності майбутніх інженерів –фахівців цивільного захисту : дис. ... канд. пед.наук : 13.00.04. Харків, 2009. 252 с.
Хроленко М. В. Критерії, показники й рівні сформованості екологічної компетентності майбутніх учителів біології. Перспективи та інновації науки. Київ, 2022. № 8(13). С. 316–327. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/issue/view/67
Чорновол Н. М. Формування екологічної компетентності студентів вищихтехнічних навчальних закладів у процесі технологічних практик : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Львів, 2010. 279 с.
Industry 5.0: Purpose-Driven Technology Adoption for People and the Planet. 2022. Momenta: Website. Retrieved from URL: https://www.momenta.one/hubfs/Resources/Reports-andSurveys/Momenta-Industry%205.0-Report-2022.pdf
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Сорока, О. О. (2024). КРИТЕРІЇ, ПОКАЗНИКИ ТА РІВНІ СФОРМОВАНОСТІ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ І ТЕХНОЛОГІЙ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 233-238. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-233-238