РОЗВИТОК ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ ПРИ ВИВЧЕННІ ОКРЕМИХ РОЗДІЛІВ ОЛІМПІАДНОЇ МАТЕМАТИКИ
Анотація
Володіння інформаційно-цифровою компетентністю є важливим для майбутнього вчителя математики, оскільки дозволяє йому у майбутній професійній діяльності використовувати цифрові технології у навчанні учнів НУШ, забезпечує розвиток інтерактивності та колаборації у освітньому процесі ЗЗСО, формує уміння використання даних для аналізу та вдосконалення навчального процесу учнів, а також забезпечує підвищення професійного рівня та саморозвитку. Серед шляхів розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів математики слід відзначити використання цифрових інструментів у їх фаховій підготовці при вивченні фундаментальних та професійно-орієнтованих математичних курсів, зокрема, при вивченні окремих розділів олімпіадної математики. У статті розглянуто деякі шляхи та можливості використання цифрових технологій при вивченні однієї з досить складних і специфічних тем шкільного курсу математики – теми «Доведення нерівностей», яка традиційно входить у перелік топ-тем шкільних математичних олімпіад. Авторами встановлено, що застосування цифрових технологій може бути корисним як в ході пошуку самого методу доведення, так і для створення завдань на доведення нерівностей. Останнє уміння є важливим з точки зору розробки олімпіадних задач із вказаної теми. При цьому автори рекомендують на практичних та семінарських заняттях використовувати студентам власні мобільні пристрої і такі сервіси, як онлайн-калькулятори, програму динамічної математики GeoGebra, чат-бот зі штучним інтелектом ChatGPT. На думку авторів, реалізація наведеного у статті підходу дозволить сформувати у майбутніх учителів математики уявлення та знання про можливості використання цифрових технологій при вивченні шкільного курсу математики в цілому (та окремих розділів олімпіадної математики зокрема), розвивати уміння самостійно збирати, аналізувати, передавати математичну інформацію, використовувати програмні засоби та апаратні пристрої для здійснення збору, обробки, зберігання та передачі інформації, оцінювати та обирати засоби цифрових технологій для організації навчального процесу з математики, усвідомлення можливостей інформаційного середовища для забезпечення якості освітнього процесу в умовах Нової української школи.
Посилання
Радченко В.М. Про доведення нерівностей. У світі математики. 1996. Т.2. В.1. С.22-28.
Семеніхіна О.В., Друшляк М.Г., Хворостіна Ю. В. Використання хмарного сервісу GeoGebra у навчанні майбутніх вчителів природничо-математичних дисциплін. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Т.73. № 5. C. 48-66.
Шишенко І.В., Лукашова Т. Д., Страх О. П. Фундування знань у процесі вивчення математичних понять засобами цифрових технологій у фаховій підготовці майбутніх учителів математики. Фізико-математична освіта. 2021. Вип. 6 (32). С. 57-63.
Semenikhina O., Drushlyak M. Organization of Experimental Computing in Geogebra 5.0 in Solving Problems of Probability Theory. European Journal of Contemporary Education. 2015. V. 11(1). P. 82-90.
Semenikhina O., Drushlyak M., Bondarenko Yu., Kondratiuk S., Dehtiarova N. Cloud-based service GeoGebra and its use in the educational process: the BYOD-approach. TEM JOURNAL – Technology, Education, Management, Informatics. 2019. Vol. 8. No. 1. Р. 65-72. DOI: 10.18421/TEM81-08.