ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ГЕНДЕРНИХ СТЕРЕОТИПІВ БАЛЕТМЕЙСТЕРАМИ В ТЕМАТИЦІ СУЧАСНИХ ХОРЕОГРАФІЧНИХ ТВОРІВ
Анотація
Гендерні відносини молоді є актуальною проблемою сучасного соціуму та підпорядковані певним стереотипам. У XXІ столітті змінюються стереотипи, які регулювали гендерні відносини в соціумі чоловіка та жінки на протязі багатьох століть (де історично статеві відмінності переважали над індивідуальними, якісними відмінностями в особистості чоловіка і жінки).
У статті розглянуто особливості гендерних стереотипів сучасного українського та західно-європейського суспільства та проведено аналіз хореографічних творів сучасних балетмейстерів, в тематиці яких втілено різні моделі гендерних відносин між чоловіком та жінкою. Проаналізовано патріархальну, феміністичну та еклектичну моделі гендерних відносин сучасної молоді та концепції культурологів й мистецтвознавців відносно чоловічого (маскулінність) та жіночого (фемінність) проявів у сучасних хореографічних творах західно-європейських балетмейстерів. Виявлен вплив гендерних стереотипів сучасного суспільства на тематику хореографічних творів західно-європейських балетмейстерів ХХ-ХХІ ст. П. Бауш, М. Грехем, А. Дункан, М. Каннінгема, М. Моріс,
А. Прельжокажа.
Продемонструвати гендерні патріархальні стереотипи, в яких переважали домінування чоловічої влади над жінкою, які багато століть були нормою в суспільстві, й перешкоджали розвитку індивідуальності особистості, вступають в протиріччя з трансформаціями гендерних відносин в сучасному українському та західно-європейському соціумі.
Формування у сучасної молоді моделі здорових й рівних гендерних стереотипів – важливий аспект розвитку цивілізованого суспільства. В сучасних дослідженнях гендерні стереотипи в сучасних хореографічних творах майже повністю ґрунтуються на чоловічому досвіді, а історичні дослідження загалом містять певні патріархальні відголоски.
Перспективою подальших розвідок науковців може бути розробка нових методичних рекомендацій з виховання майбутніх хореографів на принципах толерантності, гендерної взаємодії та рівноправних, здорових партнерських стосунках.
Посилання
Балынина Н., Истомина Е., Феденкова О. Удар Пины Бауш. Московский наблюдатель. 1995. № 7 – 8. С. 61 – 66.
Блейер Ф. Айседора. Портрет женщины и актрисы Фредерика Блейер. /пер. с англ. Е. Гусевой. М. : Олимп-ППП, 1994. 368 с.
Гендерні стереотипи. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki
Карандєєва О. Педагогічна школа чоловічого балетного виконавства в Україні. Вісник НАКККіМ. 2020. № 3. С. 145–151.
Шабаліна О. Пластичність. Мова. Тіло. Київ:ФОП.Поліщук, 2017.194 с.
Щербак Є. Зміна гендерних ролей у сучасних хореографічних практиках. Етнічна історія народів Європи. Київ: УНІСЕРВ, 2014. С. 216 – 218.
Burt R. The male dancer. Bodies, spectacle, secsualities.2-nd edition. London. New York, 2007. 233 p.
Graham M. Blood Memory. New York, 1991. 231 р.
Daly N. The Balanchin women. The Drama Review. 1987. No 31. P. 17
Delahaye G., Freschel A. Angelin Preljocaj. Arles: Actes Sud, 2003. 112р.